Volledig scherm
De Van Randwijckweg in Beek: te smal voor modern fietsverkeer? © Theo Peeters

Berg en Dal wil bredere fietspaden

BERG EN DAL - De fietspaden in de gemeente Berg en Dal moeten breder worden. En wel 4 meter op wegen met tweerichtingsverkeer en 2,5 meter op wegen met eenrichtingsverkeer.

Wethouder Sylvia Fleuren gaat daar in 2019 een plan voor maken, nadat de gemeenteraad recent een door GroenLinks ingediende motie aannam. Fleuren wilde eerst niet. ,,We doen al heel veel aan het verbeteren van de veiligheid van de fietsers. We zijn bijvoorbeeld met de provincie en de gemeente Nijmegen bezig om de route Nijmegen-Beek-Leuth-Millingen te verbeteren.”  De gemeenteraad hield echter voet bij stuk.

Onvoldoende rekening gehouden met fietser

De politiek vindt dat in Berg en Dal nog onvoldoende rekening wordt gehouden met de fietser. ‘Er zijn mooie beleidsvoornemens voor de fietser geformuleerd, maar in de praktijk komt de auto nog steeds op de eerste plaats en moet de fietser zich maar schikken.’  Verschillende fietspaden zijn gewoon te smal. Denk aan de Biesseltsebaan in Groesbeek en aan de Van Randwijckweg in Beek.’

Quote

Soms moet je geen compromis willen sluiten

P. Maas, Raadslid GroenLinks

De verwachting is dat de fiets steeds belangrijker wordt op afstanden tot 25 kilometer. ‘De afgelopen jaren zijn er veel ontwikkelingen geweest wat het fietsverkeer betreft. Er zijn veel meer soorten fietsen op de weg verschenen. Denk aan e-bikes, speedpedelecs, tandems, fietsen met aanhangers en duofietsen', aldus de motie. ,,De fiets wordt een heel belangrijk vervoermiddel", aldus P. Maas (GroenLinks), ,,Maar de fietspaden voldoen niet. Dat moeten we sterker gaan oppakken.”

Oude Holleweg

Vandaar dat Fleuren een samenhangend plan moet maken. Waarbij, op verzoek van Ellen van Broekhoven (Voor Berg en Dal) ook gekeken wordt naar de Oude Holleweg tussen Beek en Berg en Dal. Van Broekhoven stelt voor om de auto's van deze weg te weren. ,,Laat er alleen fietsers rijden: in beide richtingen.‘’    

Overigens zal er wel gekeken worden naar de aantallen fietsers die van een fietspad gebruik maken. Het is dus niet zo dat álle fietspaden stante pede breder moeten worden. Maas: ,,Je moet kijken of er veel fietsers gebruik van maken: of het een belangrijke route is of niet. Maar je moet soms ook geen compromis willen sluiten. Je moet soms ook zeggen: deze weg is alleen voor fietsers en die is alleen voor auto's.”

Volgens de Fietsersbond mag een vrijliggend fietspad niet smaller zijn dan twee meter. Een fiets een gemiddelde breedte heeft van 75 centimeter, maar een fietser slingert een beetje. Als twee fietsers elkaar passeren heb je dus twee meter nodig.  Als het een druk fietspad is, adviseert de fietsersbond om ‘op zijn minst een minimumbreedte van 2.50 meter aan te houden.’

Volledig scherm
Lekker breed: de Groesbeekseweg in Malden langs het zweefvliegveld. Foto Theo Peeters © Theo Peeters
De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Nijmegen e.o.