Lesley Albers: 'Fontein doet het half'

VIDEOBEEK - Medewerkers van de gemeente Berg en Dal hebben de kraan open gezet: de fontein aan de Rijksstraatweg tegenover hotel Spijker doet het daardoor weer. 

,,Maar nog niet zoals het moet’’, rijgt PvdA-fractieleidster Lesley Albers weer een episode aan de soap die rond de fontein aan het ontstaan is. De fontein komt namelijk maar half zo hoog als eigenlijk bedoeld. In november vorig jaar stelde de PvdA al vragen over de fontein. 

Normaal gesproken moet de gemeente binnen 30 dagen antwoorden, maar in dit geval duurde het bijna een jaar.  Maar goed, toen bleek de oplossing simpel. De gemeente had ontdekt dat er ooit ergens een kraan was dichtgedraaid. Want gasten van hotel Spijker konden niet slapen van de klaterende fontein.  Dat wordt ontkent door hotel Spijker: 'Wij hebben nooit geklaagd'. 

Volledig scherm
PvdA-fractieleidster Lesley Albers bij de 'halve fontein' in Beek. © Paul Rapp

De kraan is nu weer opengedraaid. ,,Maar het koperen spuitstuk op de fontein zelf is verdwenen’’, weet buurtbewoners Ben Willems.  ,,Daardoor krijg je wel een brede, maar geen hoge fontein. De fontein neemt nu neemt nu te veel water uit de vijver: de 'paddenstoelen' (waterspuwers, red.) bij mij voor de deur staan bijna droog.’’

 Lesley Albers noemt de gang van zaken rond de fontein een ‘voorbeeld van hoe het niét moet’. ,,Ook daarom gaan wij er toch weer mee bezig.’’

Om te beginnen ‘stoort’ het de fractieleidster van de PvdA dat de gemeente bijna een jaar - waar een termijn van 30 dagen voor staat - nodig heeft om antwoord te geven op de eenvoudige vraag: Waarom doet de fontein het niet?

Geen contact

Albers: ,,Verder is er géén contact opgenomen met inwoners die bij de aanleg van de fontein betrokken zijn geweest en die aanbieden te helpen. Er wordt géén contact opgenomen met vermeende klagers om te horen of ze inderdaad klachten hebben en er wordt niet - pas na een jaar - gereageerd op vragen van gemeenteraadsleden (PvdA, ThM).’’

Quote

Maar daar hoor je dan niks meer van

Ben Willems, buurtbewoner

Volgens buurtbewoner Ben Willems (destijds betrokken bij de aanleg) hebben ‘we aangeboden met de gemeente om tafel te gaan zitten om aan een oplossing te werken’. ,,Maar daar hoor je dan niks meer van.’’

Inmiddels heeft Albers maar weer schriftelijke vragen bij de gemeente neergelegd. Daarin doet ze haar beklag over de late beantwoording en de toon daarvan. Die vindt ze neerbuigend. ‘Waarom is er geen contact opgenomen met hotel Spijker en waarom niet met de degenen die de fontein destijds hebben aangelegd?’

De gemeente heeft 30 dagen de tijd om te reageren.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Nijmegen e.o.