De spoorlijn van Nijmegen naar Kleef bij Groesbeek. Vooralsnog rijden hier geen treinen.

Archieffoto Do Visser
Volledig scherm
De spoorlijn van Nijmegen naar Kleef bij Groesbeek. Vooralsnog rijden hier geen treinen. Archieffoto Do Visser © do visser

Ook Kleef geeft het op: deze spoorlijn wordt voorlopig niet tot leven gewekt

ARNHEM/ NIJMEGEN - De slapende spoorlijn tussen Nijmegen en Kleef zal voorlopig niet tot leven gewekt worden. De provincie Gelderland blijft bij haar besluit op dit moment niet mee te willen werken aan een studie naar reactivering. De Kreis Kleve besloot daarop dinsdag om de stekker eruit te trekken.

31 reacties

  • Wally

    3 jaar geleden
    KNijmegen Nooit gezien hoe vaak de bus groesbeek kleve voor de kate k... Reed werd amper gebruik van gemaakt Toen het treintje nog reed destijds zat er nooit niemand in als de machinist,
  • SRB

    3 jaar geleden
    En toch is er rondom deze verbinding ook een hoop gedoe geweest tot men uiteindelijk het licht zag en besloot er echt werk van te maken. Misschien qua infra niet te vergelijken, maar wel als het gaat om besluitvaardigheid.
  • KNijmegenaar

    3 jaar geleden
    Ook wil ik nog even wijzen op het succes van de destijds gereactiveerde spoortraject tussen Enschede en Gronau (treindienst Enschede-Münster/Bielefeld) en kijk ook maar naar de verbindingen tussen Heerlen-Herzogenrath-Aachen en Venlo-Kaldenkirchen-Mönchengladbach-Düsseldorf-Hamm. Er had dus allang (weer) een zeer rendabele verbinding tussen Nijmegen, Kleve en verder kunnen zijn.
  • KNijmegenaar

    3 jaar geleden
    Onverstandig besluit & geen dwaas plan. Alleen had dit spoor al +/-15 jaar terug gereactiveerd moeten worden of nog beter in '92 niet gesloten moeten worden. De VRR weet echt waar ze mee bezig zijn en hebben een goede toekomstvisie die hier helaas ontbreekt. Helaas was het echter zo dat vroeger de spoorlijn, aan Duitse zijde, viel onder de VGN (VerkehrsGesellschaftNiederrhein, thans opgegaan in VRR) en exploitant DB. Het is bekend dat exploitanten als NordwestBahn/Transdev, Eurobahn/Keolis, en wellicht zelfs NationalExpress veel meer interesse en belang hebben bij dit soort verbindingen.
  • KNijmegenaar

    3 jaar geleden
    Nu vergelijkt u zelf appels met peren door Arnhem-Emmerich-Wesel-Oberhausen-Düsseldorf te vergelijken met Nijmegen-Kleve-Goch-Weeze-Krefeld-Düsseldorf. Dit zijn compleet andere verbindingen met geheel andere reizigers en potentiële reizigersstromen, waarbij maar een klein deel uit regio Nijmegen via Arnhem naar Düsseldorf, laat staan naar Kleve of Weeze reist. Uw aanname over de noodzaak is op geen enkele feitelijke onderbouwing gebaseerd, op z'n minst al niet aan Duitse zijde.

Nijmegen e.o.