Volledig scherm
De spoorlijn van Nijmegen naar Kleef bij Groesbeek. Vooralsnog rijden hier geen treinen. Archieffoto Do Visser © do visser

Ook Kleef geeft het op: deze spoorlijn wordt voorlopig niet tot leven gewekt

ARNHEM/ NIJMEGEN - De slapende spoorlijn tussen Nijmegen en Kleef zal voorlopig niet tot leven gewekt worden. De provincie Gelderland blijft bij haar besluit op dit moment niet mee te willen werken aan een studie naar reactivering. De Kreis Kleve besloot daarop dinsdag om de stekker eruit te trekken.

De provincie Gelderland liet de afgelopen zomer nog eens kijken naar de aantallen reizigers die van de spoorlijn gebruik zouden gaan maken. Dat omdat de bevolking in de regio Nijmegen-Kleef sneller groeit dan verwacht. 

Dat geldt ook voor het aantal studenten aan de universiteit in Nijmegen en aan de Hochschule in Kleef. Uit de analyse concludeert de provincie dat dat niet tot extra drukte in de trein - als die weer gaat rijden -  zal leiden.

Dichte spoorbomen

Quote

De reactive­ring van de spoorlijn is ‘endgültig gestoppt’

Wolfgang Spreen, Landrat Kreis Kleve

Volgens de provincie is er wel sprake van groei van het aantal busreizigers 'maar blijven de aantallen reizigers die gebruik gaan maken van een treinverbinding dicht tegen de aannames uit 2013 liggen'. Het gaat dan om 3400 reizigers per dag, waarvan de helft grensoverschrijdend reist. De andere helft reist dan bijvoorbeeld tussen Nijmegen en Groesbeek. Bovendien gaat een aantal van die treinreizigers nu nog met de bus. 'Het aantal nieuwe reizigers (grensoverschrijdend) blijft dan beperkt tot 800 per dag'. 

Ter vergelijking: van het traject Arnhem-Doetinchem maken 22.000 reizigers per dag gebruik. De provincie zet dan ook in op verbetering van de busverbindingen in de grensregio.

Wat ook een rol speelt is de opvatting van de gemeente Berg en Dal. Die heeft de provincie recentelijk een brief gestuurd waarin ‘ze aangeeft het onwenselijk te vinden dat er een trein door de kern Groesbeek gaat rijden’. De gemeente, die de spoorlijn overigens van ProRail wil kopen, vreest barrièrewerking (dichte spoorbomen) in Groesbeek. Berg en Dal wil in ieder gevak deze coalitieperiode - die duurt nog drie jaar - geen energie in de spoorlijn steken. 

Duitse kant

En Nijmegen heeft aangegeven , aldus de provincie, prioriteit te leggen bij de ontwikkeling van het station Nijmegen en station Nijmegen Heyendaal. Tijdens het laatste overleg in Kleef liet de stad dan ook verstek gaan. Bovendien spelen de kosten een rol. De provincie denkt dat het 115 miljoen euro kost om de spoorlijn te herstellen: volgens ProRail moet die zelfs helemaal opnieuw aangelegd worden.

Aan Duitse kant leefde de wens voor een nadere studie wel. Zo is de VRR (Verkehrsverbund Rhein Ruhr) met de aanbesteding voor lijn RE10 (Düsseldorf-Kleef) bezig. De VRR wil deze lijn graag doortrekken tot Nijmegen. 

Het is de bedoeling op dit traject met alternatieve systemen als waterstof te rijden. 'Door middel van het gebruik van milieuvriendelijke en geruisloze voertuigen willen wij bijdragen aan de klimaatbescherming', aldus de VRR. Maar doorrijden tot Nijmegen zit er dus niet in. De reactivering van de spoorlijn is ‘endgültig gestoppt’, concludeerde Landrat Wolfgang Spreen eerder deze week.

}xml:space="preserve">
Download De Gelderlander nieuwsapp!Klik hier voor iOS of hier voor Android!
De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Nijmegen e.o.