Volledig scherm
© Getty Images/iStockphoto

Paspoorten en rijbewijzen in Berg en Dal voortaan thuisbezorgd

BERG EN DAL - Inwoners van de gemeente Berg en Dal hoeven vanaf februari een nieuw paspoort of rijbewijs niet meer op het gemeentehuis in Groesbeek op te halen. Ze kunnen ervoor kiezen die thuis of op hun werk te laten bezorgen. 

Hetzelfde geldt voor parkeerkaarten voor gehandicapten. Ook komen er - naast het gemeentehuis in Groesbeek - steunpunten in enkele dorpen waar de persoonlijke papieren aangevraagd kunnen worden. 

Volgens de gemeente Berg en Dal is sprake van een gratis service, bedoeld om het de inwoners makkelijker te maken. Die hoeven dan gemiddeld nog maar twee keer per tien jaar naar het gemeentehuis te komen of zich op het mobiele steunpunt te melden. Reisdocumenten en rijbewijzen zijn tien jaar geldig. 

Die steunpunten voor burgerzaken komen in Beek, Leuth en Ooij. De exacte locaties moeten nog worden bepaald, maar begin volgend jaar moet duidelijk zijn waar ze komen. In Millingen was al een steunpunt. Ze zijn vooral bedoeld voor mensen die slecht ter been zijn, geen eigen vervoer hebben of kleine kinderen hebben waardoor ze lastiger verder van huis kunnen. Maar eigenlijk kan iedereen die dat wil daar terecht. 

Steunpunten beperkt open

Daarbij moet wel rekening worden gehouden dat de steunpunten beperkt open zijn. Vooralsnog gaat het om 4 uur (een dagdeel) per maand per locatie.  Met het openen van de steunpunten en de bezorging van de papieren wil de gemeente Berg en Dal de dienstverlening van de afdeling burgerzaken vergroten.  

Het laten thuisbezorgen van paspoorten, identiteitskaarten en rijbewijzen is niet nieuw. Tussen 2013 en 2016 werd er al een proef mee gedaan in zestien gemeenten. Daaruit bleek dat bijna 70 procent van de aanvragers van een reisdocument de papieren graag liet thuisbezorgen als dat op een veilige manier gebeurde. Voordeel voor de deelnemende gemeenten was dat het personeel aan de balies werd ontlast. Vanaf 1 november 2016 kunnen alle Nederlandse gemeenten kiezen voor de bezorgservice. 

Verschillende tarieven

Niet alle gemeenten bieden, zoals Berg en Dal, de service gratis aan. Ook al kan er door het ontlasten van de baliemedewerkers op termijn voor gemeenten een financieel voordeel ontstaan. Er worden in het land verschillende tarieven gehanteerd maar in de meeste gevallen gaat het om een paar euro. De bezorging van de documenten wordt veelal uitbesteed aan daarin gespecialiseerde bedrijven. 

De gemeente Berg en Dal maakt nog wel een klein voorbehoud over de ingangsdatum van de service. De start in februari is een streven. 

Nijmegen e.o.