Grote ergernis voor bewoners van de Ooijse Bandijk: scheurende motoren.
Volledig scherm
PREMIUM
Grote ergernis voor bewoners van de Ooijse Bandijk: scheurende motoren. © Theo Peeters

Wethouder Fleuren: ‘Knip in Ooijse Bandijk is niet nodig’

OOIJ – Een knip in de Ooijse Bandijk om het doorgaand verkeer tussen Nijmegen en Ooij op sommige dagen te blokkeren is niet nodig, vindt wethouder Sylvia Fleuren. Zo’n (tijdelijke) barricade zou auto’s en motoren kunnen weren van de dijk. „Maar daar is verkeerstechnisch geen noodzaak toe”, aldus Fleuren.

4 reacties

  • Henk Baron

    1 maand geleden
    Ik kon mijn vorige zinnen niet afmaken. Maar in 1995 was de polder alleen nog maar bereikbaar via de St. Hubertusweg en dat gaf gelijk grote problemen. De mensen hebben geen idee hoe belangrijk de dijken zijn voor de ontsluiting van het achterland. Daarbij is de recreatieve waarde groot. Ook oudere mensen uit de stad worden graag rondgereden over de dijk. Niet iedereen kan fietsen.
  • Henk Baron

    1 maand geleden
    Het is inderdaad bijna onmogelijk om deze dijk af te sluiten of er een knip in te leggen. Er bestaat namelijk geen weg naast die dijk, zodat het verkeer daar langs geleid kan worden zoals bijv. in Beuningen, Weurt en omstreken. Sjaan Levertraan noemt het al in haar commentaar. Het zijn helaas de nieuwkomers in de polder die dit graag willen maar er geen idee van hebben hoe gevaarlijk dat kan zijn. In 1995 is de dijk enige tijd afgesloten geweest voor het verkeer omdat het water te hoog stond.
  • Sjaan Levertraan

    1 maand geleden
    Nou meneer Jansen, de dorpen langs de dijken worden, anders dan Beuningen en Weurt, ontsloten door de dijk, het is gewoon een weg langs een dorp. Het kan niet zo zijn dat toeristen en mensen met veel vrije tijd van buiten deze dorpen gaan bepalen hoe een weg gebruikt mag worden. Als recreanten zich normaal aan de verkeersregels houden wordt het voor iedereen een stuk veiliger.(je mág met zn 2-en naast elkaar fietsen mits je het andere verkeer niet hindert en anticipeer op tegemoetkomend verkeer
  • Jan Jansen

    1 maand geleden
    Het CDA houdt al heel lang goede initiatieven om de dijken bij Nijmegen mens- en natuurvriendelijker te maken tegen. Dat gebeurt door Berg en Dal met de Ooijse banddijk, maar bijvoorbeeld ook met de Oosterhoutse dijk door Overbetuwe. Als je voelt dat je levensgevaar loopt dan kun je gewoon niet als een gelukkig mens op de dijk zijn. Stop auto- en motorverkeer; minimaal tussen Gent en Slijk-Ewijk en Kekerdom-Nijmegen. Het kan wel: zie tussen Weurt en Ewijk. Nijmegen wordt gewoon gekleineerd.
  1. ‘Waarom zijn de achterlichten van een auto rood in plaats van groen?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom zijn de achterlich­ten van een auto rood in plaats van groen?’

    ‘Waarom is nooit besloten om achterlichten van een auto groen te maken?’, vraagt lezer John van Raaij in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Groen staat in de regel voor veiligheid en rood voor gevaar. Wanneer ik nu in het donker onderweg ben, zie ik maar één kleur: rood. Wanneer automobilisten op de rem trappen, wordt het rood weliswaar feller, maar bij sommige auto’s is er geen verschil meer te zien. Als ik achter allemaal groene achterlichten zou rijden, valt het gegarandeerd meer op wanneer iemand op de rem trapt en zijn achterverlichting rood zou kleuren.’

Nijmegen e.o.