Volledig scherm
De Ooijse zonnetrein op de Waalkade in Nijmegen, vol toeristen van een Duits cruiseschip. © Bert Beelen

Zonnetrein Ooij is straks ook voor rolstoelers - en dat is écht niet zo duur

NIJMEGEN / OOIJ - Rolstoelers kunnen vanaf volgend voorjaar mee met een van de zonnetreintjes van de stichting Van Steen en Natuur uit Ooij. De nieuwe trein is aangeschaft voor 30.000 euro (ex btw). De gemeente Berg en Dal betaalt de helft mee, de Rabobank sponsort een kwart.

Dat is een stuk goedkoper dan de 300.000 die de Nijmeegse Zonnetrein zegt nodig te hebben voor vervanging voor hun afgeschreven exemplaar. Omdat de Nijmeegse trein wegens reparatie al anderhalve maand uit de roulatie is,  wordt de Ooijse zonnetrein momenteel gebruikt om passagiers van cruiseschepen door de Nijmeegse binnenstad rond te rijden. 

Zo werden vrijdagochtend vanaf de Waalkade drie ritten van een uur gemaakt met Duitse toeristen. Dat gebeurt in goede samenwerking tussen Ooij en Nijmegen. Chauffeur Rinus van der Linden uit Beek rijdt de Ooijse zonnetrein rond, gids Martin van Leth van de Nijmeegse Zonnetrein geeft onderweg uitleg.

Twee rolstoelers

De aanschaf van een nieuw rolstoeltoegankelijk exemplaar komt vooral vanwege vragen van tour-operators. Tijdens het seizoen maken de gele treintjes soms drie ritten op een dag. De drie Ooijse treintjes (elk van 22 tot 25 passagiers) rijden met name door de Ooijpolder met toeristen die per touringcar komen. Elke zondag om 12.00 uur is er bovendien een rit van een uur vanaf hotel Spijker in Beek. 

,,De nieuwe trekker biedt plaats aan twee rolstoelers en vijf passagiers. Als we weer zo’n bedrag hebben, kopen we er een aanhanger bij, voor twee rolstoelers en zeven passagiers”, zegt Marcel Willemsen, secretaris van de stichting. 

Goedkoper

Het voertuig is per schip onderweg uit China. ,,We rijden al sinds 1995, altijd zonder problemen. Het onderhoud is goedkoop, er zitten allemaal standaard-onderdelen in. Dus niet zoals de Nijmeegse trein, die duur onderhoud heeft wegens aparte onderdelen.”

Dat Zonnetrein Nijmegen zegt drie ton nodig te hebben voor een nieuwe, snapt Willemsen niet. ,,Dat vind ik belachelijk veel geld. Wij laten zien dat het veel goedkoper kan.”

Zonnepanelen

De zonnetreintjes hebben zonnepanelen op het dak. Willemsen: ,,We zouden daar volledig op kunnen rijden, maar dan moeten de treintjes wel altijd buiten staan. Voor de veiligheid zetten we ze echter altijd binnen in de stalling, en dan worden ze daar opgeladen. We gebruiken de zonnepanelen dus vooral om de actieradius te vergroten; tijdens het rijden wordt de accu bijgeladen.”

Volledig scherm
De Nijmeegse Zonnetrein, die hoognodig aan vervanging toe is. Sinds anderhalve maand is die wegens reparatie uit de roulatie. © Bert Beelen
De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Nijmegen e.o.