Volledig scherm
PREMIUM
"Vrachtwagens gaan niet harder dan 85 kilometer per uur. Soms zie je automobilisten daarachter van links naar rechts zwenken." © Carlo ter Ellen DTCT

Forens is sneller, maar de N18 ‘had beter de A18 kunnen zijn’

Sneller? Ja. Veiliger? Zeker. Maar perfect? Nee, dat is de nieuwe N18 allerminst. Iets meer dan een half jaar na de opening spreken we met gebruikers over de weg die de Achterhoek met Twente verbindt. ,,’s Ochtends is het gewoon optochtrijden.”

Met de borst vooruit loert een buizerd vanaf een paal over het land. Land dat voor een paar jaar terug nog zonder asfalt was. Zonder auto's, vrachtwagens, viaducten. En zonder geluid.

 Maar dat was toen. Nu ligt er een weg. De buizerd lijkt er al aan gewend; wanneer het verkeer voorbij raast, blijft hij rustig op zijn paal zitten.

Ruim een half jaar is de nieuwe N18 open. Tientallen woningen werden ervoor gesloopt, complete boerenbedrijven verplaatst. Het Rijk trok 330 miljoen euro uit voor 'een weg die het landschap volgt', zoals Dirk Flikkema van Rijkswaterstaat de verbinding tussen de Achterhoek en Twente vorig jaar omschreef. 

Maar zo poëtisch als hij kijkt niet iedereen naar de Twenteroute; voor vele forensen is het gewoon een weg, het tussenstuk tussen A en B. En dat tussenstuk - zo vinden weggebruikers - had best wel wat beter gekund.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Achterhoek