Volledig scherm
PREMIUM
© M Kuster

Het spoor bijster of het juiste spoor: voor- en nadelen van de railterminal

VALBURG/ REETH - Vanaf de lancering van de plannen is de komst van de Railterminal Gelderland (RTG) bij Valburg en Reeth onderwerp van discussie. Omwonenden vrezen overlast, terwijl de regionale, provinciale en landelijke overheden zwaaien met rapporten die wijzen op extra werkgelegenheid. De RTG is door de wervelwind aan meningen zelfs een van de belangrijkste thema's van de Provinciale Statenverkiezingen, begin volgend jaar. Om de bomen door het bos te blijven zien, zetten de belangrijkste voorstander (de provincie Gelderland) en dwarsliggers (de actiegroepen Overbetuwe Overbelast en Leefbaar Reeth) hun belangrijkste argumenten uiteen.

VOOR

1. Meer bedrijvigheid en banen in de regio
De RTG geeft Gelderland een uniek voordeel. Hij zorgt voor de combinatie tussen weg, water en spoor aan de Betuwelijn, de enige goederenspoorlijn van Nederland. Dit is goed voor bestaande bedrijven in de regio en zal nieuwe bedrijven trekken. Hierdoor ontstaat werk. De keuze van Lidl voor Park15 (bedrijventerrein direct aan de A15, ter hoogte van afslag 38) is bijvoorbeeld gebaseerd op de komst van de railterminal. Het nieuwe distributiecentrum zorgt voor 350 extra arbeidsplaatsen. Kraft Heinz vestigt haar Europese distributiecentrum op Park15 onder andere om makkelijk per spoor goederen van en naar hun vestiging in Polen te vervoeren.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Betuwe