Volledig scherm
Rob Schleper (l) en Koos Nijssen van de Buurtvereniging Leefbaar Reeth. © Rolf Hensel

Reeth in het verweer tegen de railterminal

REETH - De bewoners van Reeth beginnen het nieuwe jaar strijdbaar. Alles in het werk om de railterminal tegen te houden.

Unaniem hebben de bewoners van Reeth bij Elst besloten de voorbereidingen te starten de railterminal tegen te houden, die in hun het buurtschap is gepland. ,,Wij bekijken met een advocaat en een adviseur wat onze kansen zijn’’, zegt Koos Nijssen van Buurtvereniging Leefbaar Reeth. ,,Wij schatten in dat we een Raad van State-zaak kunnen winnen, omdat onze argumenten hout snijden.’’

Overslagpunt

De provincie gaat in Reeth een overslagpunt aan de Betuweroute en bij de snelweg A50 bouwen en aanleggen. Containers kunnen daar van de trein op vrachtwagens worden geladen en andersom. De meerwaarde is volgens de provincie het duurzame effect: meer transport over spoor en minder over de weg. Gelderland bouwt een railterminal (RTG) voor ondernemer DERT: Dutch European Rail Terminal.

Quote

Onze enige optie is nu de railtermi­nal proberen te blokkeren.

Koos Nijssen, Buurtvereniging Leefbaar Reeth

De bewoners zijn tegen, omdat straks zwaar vrachtverkeer door hun achtertuinen dendert en de omgevingsvisie, die onder leiding van de provincie is opgesteld, geen status heeft. ,,In die visie staan best goede dingen’’, zegt Nijssen, zoals een geluidswal. ,,Maar met die visie kunnen ze doen wat ze willen. We hadden mee willen werken als de provincie bereid zou zijn bewoners uit te kopen en de ontsluiting aan de zuidkant zou komen in plaats van aan de noordkant. Nu dit niet is gelukt, is onze enige optie het RTG proberen te blokkeren.’’

Aanknopingspunten

De buurtvereniging ziet meerdere aanknopingspunten om aan te tonen dat procedures niet goed zijn doorlopen en dat het geen weloverwogen besluit is. ,,Wij zetten vraagtekens bij rapporten die in opdracht van Gelderland zijn gemaakt. Het besluit om door te gaan met de terminal is gebaseerd op een eerdere kosten/baten analyse met als uitkomst dat de aanleg 27 miljoen zou kosten. Nu reserveert Gelderland al 43 miljoen. En dan kan het nog 40 procent duurder uitpakken. Wij denken dat de Raad van State dat opschroeven van dat bedrag afkeurt.’’

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.
  1. Angerense tractorontwijkers in Hemmense bos

    Angerense tractoront­wij­kers in Hemmense bos

    HEMMEN/ANGEREN Je woont als oma en kleindochter in Angeren, hebt herfstvakantie en wilt samen een dagje naar het bos. Maar je weet niet of je met al die boerenprotesten ver gaat komen. Dan neem je toch Hemmen! Joëlle Selman is er met grootmoeder neergestreken en vinden zelfs nog wat bijzonders: de fraaie en nog prima bruikbare restanten van een kabouterspeurtocht, die afgelopen zondag voor kinderen werd georganiseerd. Elke schoolvakantie heeft het Hemmens bos, tezamen met het Loenense bos het enige in de Betuwe, grote aantrekkingskracht op ouders dan wel grootouders met jonge kinderen. In dit jaargetijde voor de eerste roodbruine blaadjes, vallende eikeltjes en échte, dus niet voor speurtocht uitgezette paddenstoelen.

Betuwe