Volledig scherm
De fietsoversteek van het RijnWaalpad op de Ressensestraat. © Erik van 't Hullenaar

RijnWaalpad onder druk: lastige kruisingen halen de snelheid eruit

BEMMEL / ARNHEM - Fietsers dreigen op het Rijnwaalpad tussen Arnhem en Nijmegen steeds meer obstakels tegen te komen. Zowel in de Betuwe als in Arnhem komen mogelijk kruisingen die de snelheid er voor de fietsers uithalen. ,,De kwaliteit van het snelfietspad komt onder druk te staan”, constateert de Fietsersbond.

Het Rijnwaalpad werd vier jaar geleden geopend als de eerste snelweg voor fietsers in Nederland, met zo veel mogelijk voorrang voor fietsers en zo min mogelijk kruisingen met het autoverkeer. Afgelopen week werd echter bekend dat dat de gemeente Lingewaard de voorrangssituatie op de kruising van het RijnWaalpad met de Ressensestraat tussen Bemmel en Ressen gaat aanpassen. Tweewielers hebben daardoor voorlopig geen voorrang meer. 

Voorlopig is er geen geld

Ook elders op de route dreigen problemen. Arnhem wil woningen toestaan op Stadsblokken/Meinerswijk. De weg die auto's toegang tot het gebied zal geven, kruist het begin van het Rijnwaalpad, vanaf de Mandelabrug. De gemeente wil dat die kruising ongelijkvloers wordt, maar heeft daar voorlopig geen geld voor. 

Burgemeester en wethouders schrijven aan de gemeenteraad dat daarom voorlopig rekening wordt gehouden met een gelijkvloerse kruising. Die is voor fietsers die omlaagsuizen vanaf de Mandelabrug onoverzichtelijk. Het college zoekt naar geld voor een ongelijkvloerse oplossing, bijvoorbeeld door subsidies binnen te halen bij rijk of provincie. Dat is op dit moment nog niet gelukt. 

De Dorpensingel is zo'n bedreiging

Ook elders zijn er bedreigingen. Judith van Kol van de Fietsersbod in Lingewaard zegt dat de aanleg van de Dorpensingel tussen de Ovatonde in de A325 en Bemmel zo'n bedreiging is. Die nieuwe weg kruist het snelfietspad. De kans is groot dat ook daar de fietsers geen voorrang krijgen. 

Ook andere bouwplannen aan de Nijmeegse kant kunnen de snelheid er voor de fietsers uithalen, vreest zij. ,,Als je een deel van het snelfietspad degradeert door de voorrangssituatie te veranderen ten nadele van de fietsers, moeten tweewielers daarvoor in ruil wel iets terugkrijgen. En daarover zijn we in gesprek met de gemeenten Nijmegen en Lingewaard”, aldus Van Kol.

‘Het is een gevaarlijk punt’

De Fietsersbond verzet zich niet tegen het omdraaien van de voorrang op de Ressensestraat. Van Kol: ,,Wij erkennen dat hier sprake is van een vervelende situatie voor zowel fietsers als automobilisten. Het is een gevaarlijk punt en daarom is het terecht dat de voorrangssituatie hier wordt gewijzigd.” 

Lingewaard gaat de voorrang daar omdraaien omdat er nogal wat bijna-ongelukken en kleine aanrijdingen zijn gebeurd. De nieuwe maatregel duurt totdat er een definitieve, veilige verkeersoplossing is. Dat kan de bouw van een fietstunneltje zijn - al is dat erg duur - maar ook de aanleg van een rotonde; of alle andere oplossingen.  

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Betuwe