Volledig scherm
Vrachtwagens moeten achteruit insteken om Albert Heijn en Action aan de Valburgseweg in Elst te bevoorraden. © Wijkplatform Elst-Zuid

Wijkplatform: fietsers op Valburgseweg in de knel

ELST - De Wijkplatforms Elst Noord en -Zuid zijn ontstemd. ,,De gemeente komt de afspraken over verbetering van de verkeersveiligheid op de Valburgseweg niet na.’’

Fietsers en voetgangers komen op de Valburgseweg in Elst nog steeds in de knel. Maatregelen zijn al in 2016 toegezegd aan twee wijkplatforms, waar samen 5.000 huishoudens bij zijn aangesloten. 

Bottleneck

Volledig scherm
Passen en meten op de Valburgseweg in Elst. © Wijkplatform Elst-Zuid

De Valburgseweg loopt van de Dorpsstraat naar Valburg. De bottleneck is volgens de platforms de 200 meter waar onder andere Albert Heijn, Action, kleine horeca, de ijzerhandel en de chocolaterie zitten. ,,De belofte dat vijf parkeerplaatsen aan het begin een kwartslag gedraaid worden, is niet waargemaakt’’, zegt Eddie van Hattum van Wijkplatform Elst-Zuid. ,,Er ontstaat ruimte als auto's achter elkaar parkeren in plaats van naast elkaar. Verder willen we een vrijliggend fietspad.’’ 

Het steekt de wijkplatforms dat de Dorpsstraat wel wordt aangepast,  terwijl de Valburgseweg zeker zo veel aandacht verdient. ,,
Een belangrijk knelpunt is dat het verkeer van twee kanten komt, terwijl de Dorpsstraat eenrichtingsverkeer is. Mede door het bevoorraden van winkels voelen mensen zich onveilig, zo hebben ze meermaals laten weten.

Uitwijken naar de stoep

Quote

Positief is dat Albert Heijn voor een verkeersre­ge­laar zorgt.

Eddie van Hattum, Wijkplatform Elst-Zuid

,,Vrachtwagens voor Albert Heijn en Action rijden een poort binnen. Ze steken achterwaarts in en daarmee blokkeren ze de hele weg. Fietsers wijken uit naar de stoep. Positief is dat Albert Heijn voor een verkeersregelaar zorgt.’’ 

Grote ongelukken zijn volgens hem niet gebeurd. Aan de overkant van de straat zijn wel muurtjes omver gereden. Een bewoner zegt dat hem dat vier keer is overkomen. Bij zijn buurvrouw is het hek beschadigd. Hij heeft niets dan lof voor Albert Heijn, die alle schade heeft vergoed. 

Eddie van Hattum begrijpt dat de kwestie lastig  is. ,,Daarom hebben we om een onafhankelijk verkeersonderzoek gevraagd. Daar is nog niets mee gedaan.’’

Laad- en losmogelijkheid

Volgens wethouder Jan van Baal wordt hard aan een oplossing gewerkt, zoals een parkeerverbod aan de zuidkant. Dat is niet een kwestie van even een verbodsbord plaatsen, omdat inwoners bezwaar moeten kunnen maken. ,,Door een laad- en losmogelijkheid te creëren aan de noordkant voorkom je dat vrachtwagens achterwaarts insteken. Ze moeten dan via het Kokkeland en het terrein van het Over Betuwe College rijden. De school wil hieraan meewerken.’’

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Betuwe