Volledig scherm
De Beuningse Plas. © Eveline Van Elk

Beunings zand gaat straks bij Daanen het schip op

BEUNINGEN - Het zand van de Beuningse Plas gaat vanaf 1 januari 2020 bij het Nijmeegse bedrijf Daanen Shipping het schip op. Dat maakte de gemeente Beuningen donderdag bekend.

Lange tijd was onduidelijk of er een nieuwe loswal bij het Maas-Waalkanaal zou komen of dat ontzander Boskalis gebruik ging maken van de al bestaande kade van Daanen Shipping. Voor het laatste is nu gekozen. ,,Voordeel is dat er geen nieuwe loswal hoeft te worden aangelegd”, zegt de Beuningse wethouder Piet de Klein.

Hij had daarom aan Boskalis gevraagd om met het Nijmeegse bedrijf in gesprek te gaan. ,,Ze zijn er gelukkig samen uitgekomen. Volgens mij kan Daanen ook nog een deel van de eigen werkzaamheden blijven uitvoeren.” Om het lossen van het zand mogelijk te maken bij Daanen Shipping moet de gemeente Nijmegen wel de bestaande milieuvergunning verruimen. ,,Dat is nodig vanwege de hoeveelheid zand die Boskalis er gaat lossen”, aldus De Klein. Hij verwacht hierbij geen problemen: ,,Nijmegen gaf eerder al aan hieraan mee te willen werken.”

Route

Nu de locatie van de loswal vaststaat, is ook de route die de vier vrachtwagens de komende zestien jaar gaan rijden definitief: van de Nieuwe Pieckelaan, Hogelandseweg, Lindenhoutseweg naar de loswallocatie aan de Westkanaaldijk en weer terug via dezelfde wegen. Dit traject werd eerder al gezien als mogelijke route. Wel was er nog even sprake om terug te rijden via de Vlotkampweg in plaats van de Lindenhoutseweg, maar dat gaat niet gebeuren. 

Klasseerinstallatie

Voordat het zand naar Daanen gaat, wordt het gesorteerd in een zogeheten klasseerinstallatie. Deze machine komt in de hoek van de Pieckelaan met de Jonkerstraat te staan, tegenover de ARN. ,,In de tijd dat we het zand nog met een transportband wilden vervoeren, is er over gesproken om de installatie in de buurt van de Duitse bocht te plaatsen. Maar dan zouden de vrachtwagens nog een stuk verder moeten rijden”, zegt De Klein. ,,Om te zorgen voor zo min mogelijk overlast voor omwonenden, hebben we besloten om installatie naar voren te halen.”

Het zandwinningsproject dat op 1 januari 2020 moet starten, zal zo'n zestien jaar duren. De vier vrachtwagens brengen op werkdagen en zaterdagen zand naar de loswal. Het zou gaan om zo'n veertig keer op en neer op een dag. 

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Maas en Waal