Volledig scherm
Neneh Cherry op Down The Rabbit Hole. © Gerard Verschooten

De Staat regeert in de vrijstaat van het konijnenhol

recensieDe zesde editie van Down The Rabbit Hole was op vrijdag, haar eerste dag, al een flink eind op streek, toen Torre Florim riep: ,,En wie niet springt, die is voor Vitesse.” Florim is frontman van de Nijmeegse rockband De Staat. Alle mensen, en dat waren er heel wat, bij het podium sprongen. 

Een optreden van De Staat, al jaren kind aan huis bij de culturele vrijstaat in Beuningen, op Down The Rabbit Hole mondde alweer uit in een zinderende zegetocht. Niet alleen bewoog het publiek van laag naar hoog.

Maar ook sloeg tijdens Witch Doctor een groep fanatieke fans weer aan het rondjes rennen. Het was een fysiek eerbetoon aan een Nederlandse rockformatie die opnieuw zijn internationale allure toonde.

Andere acts verbleekten

De musici van De Staat begonnen hun optreden met een speciaal psychedelisch jaren zestig-achtig lied over Down The Rabbit Hole. ‘Go left, go right, go where the mind is blown, go down the rabbit hole’.

De Staat bracht hoofden op hol met een dynamische, extraverte en strakke set vol furie. Andere acts op het vrijdagse hoofdpodium verbleekten bij De Staat. Ronnie Flex en zijn band Deuxperience - uit Nederland -, brachten een laagdrempelige show met reggae en percussierijke hiphop die soms de vitaliteit van de ska had. Het werd een feestje voor intimi.

De Australiër Matt Corby maakte weinig indrukwekkende voorprogramma-muziek in de vorm van westcoastpop met Carpenters-zang en zogeheten adult orientated rock.

De energie van Daniëlle van de Donk

Volledig scherm
Relaxen in de zon op Down the Rabbit Hole. © Gerard Verschooten

Hoofdpodium-gezelschap dEUS was deze vrijdag een van de acts die op het verleden focuste. De Belgische indieband deed dat door een groot gedeelte van haar doorbraakalbum The ideal Crash uit 1999 te vertolken.

Deze herhalingsoefening leerde dat het wringende en schurende indie-materiaal de tand des tijds glansrijk heeft doorstaan. Invalkracht Neneh Cherry miste voor haar vertolking van 7 Seconds, een hit in 1994, de inbreng van de Senegalese superster Youssou N’Dour.

Maar de 55-jarige Cherry klapte er in de rest van haar optreden op met de energie van de veel jongere leeuwin Daniëlle van de Donk. Cherry trakteerde op pittige triphop, groovy beats, straffe electro en zelfs dubreggae met een harp. Top.

Als er iemand weet wat shinen is

Grace Jones focuste nog meer op haar verleden. De artieste ontpopte zich opnieuw als een irritante entertainer. Bijna een half uur te laat kwam ze op. En dat op een festival waar normaliter alle concerten op tijd beginnen.

Veel bezoekers liepen weg, want er is veel ander vertier te beleven op het qua vermaak enorm pluriforme Down The Rabbit Hole. Maar degenen die bleven, kregen markant muziektheater voorgeschoteld, met een mannelijke paaldanser.

De inmiddels 71-jarige Jamaicaanse Jones haalde van alles uit de kast. Ze is nog immer goed bij stem. Ze koppelde buitenissige verkleedpartijen aan sterke vertolkingen van mijlpalen als het funky Warm Leatherette.

Als er iemand op deze eerste festivaldag was, die weet wat shinen is, dan was het Jones.

Na haar overdadige extravaganza maakte rockband Editors op het grote podium, de Hotot, een weinig charismatische indruk. De degelijke Britten klonken soms als een moderne versie van Simple Minds en een stadionvariant op Joy Division. Zesjeswerk.

Onheilspellende razernij

Muzikanten op kleinere podia scoorden beter. De Nieuw-Zeelandse Australiër Jordan Rakei is een singer-songwriter met een poppy soulrandje en sterke liedjes. Skepta staat voor Londense hiphop, met harde beats die je op Down The Rabbit Hole niet alleen hoorde, maar ook voelde. Het eindresultaat: een tof feestje.

Ook zeer de moeite waard was het optreden van Low. Het Amerikaanse indie-trio bracht nimmer flauwe, trage slowcore, met soms Neil Young-invloeden. Maar het meest imponeerde Low met een glorieuze en overdonderende bak pokkeherrie die noisepop-kampioenen My Bloody Valentine wegzette als beginners.

Die hel en verdoemenis uitstralende avant-noise zorgde voor onheilspellende razernij op een zonovergoten eerste festivaldag.

Vandaag zijn er onder meer optredens van de Amerikaan Cory Henry & The Funk Apostles, de Schot Lewis Capaldi en de Engelsman Thom Yorke (Radiohead). De Britten van Underworld sluiten op het hoofdpodium dag 2 van Down The Rabbit Hole af.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Maas en Waal