Volledig scherm
In juni vorig jaar kwamen bij werkzaamheden aan Sluis Weurt scheurtjes in het metaal aan het licht. © Paul Rapp

Achterstallig onderhoud bruggen en vaarwegen loopt op: Gelderse sluizen onnodig lang gestremd

NIJMEGEN - Het onderhoud van de infrastructuur in Nederland loopt hopeloos achter. Inmiddels wacht er voor 873 miljoen euro aan werk dat nog verricht moet worden aan wegen, bruggen en sluizen. Gaat er onverwacht iets mis, dan dreigt een ongekend verkeersinfarct, waarschuwt Bouwend Nederland. Het Maas-Waalkanaal in Weurt heeft dat in anderhalf jaar tijd al bijna 100 keer gemerkt, zo blijkt.

De branchevereniging van aannemers luidt met de ANWB, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en ondernemersvereniging evofenedex de noodklok in een brief aan de Tweede Kamer.

Die debatteert vandaag over het onderhoud aan wegen, bruggen en sluizen. Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat liet vorige week al weten dat het bedrag voor uitgesteld en achterstallig onderhoud inmiddels opgelopen is van 507 miljoen euro in 2016 tot 873 miljoen vorig jaar.

Enorme overlast en kosten

Onverantwoord, vinden de brancheorganisaties. Door het niet uitvoeren van de broodnodige werkzaamheden stijgt de kans op uitval, met een verkeersinfarct op de weg of het water tot gevolg. ‘De overlast en kosten door een onverwachte afsluiting zijn enorm’, zo schrijven ze in de brief. ‘De doorstroming naar het achterland wordt ernstig belemmerd en steden raken onbereikbaar. Filerecords liggen op de loer’.

Quote

Filere­cords liggen op de loer.

Brancheorganisaties

De minister, zo vinden de belangenbehartigers, benut opnieuw de komende verkeersluwe periode niet genoeg om uitgesteld onderhoud aan bruggen, sluizen en tunnels aan te pakken. ,,En als je het er op aan laat komen, dan ga je gewoon in de situatie komen dat je de boel onverwacht af moet sluiten”, vreest Bouwend Nederland-woordvoerder Niels Wensing.

Bruggen en sluizen dicht

Twee weken geleden riep ook de Algemene Rekenkamer het kabinet op prioriteit te geven aan het wegwerken van uitgesteld onderhoud. De Rekenkamer had in kaart gebracht hoe vaak het hoofdvaarwegennet van begin 2017 tot halverwege vorig jaar gestremd was door storingen en ongepland onderhoud.

In twee jaar tijd bleek dat aantal te zijn verviervoudigd. Liefst 26 bruggen of sluizen waren in die periode minimaal drie dagen geheel of gedeeltelijk afgesloten. Onnodig, simpelweg omdat gepland onderhoud niet door was gegaan.

Onder meer de sluis van Weurt, waar het Maas-Waalkanaal die twee rijkswateren verbindt, komt in het onderzoek als ernstig ‘gedupeerde’ uit de bus. Volgens de cijfers van de Rekenkamer is de sluis bij Nijmegen in anderhalf jaar tijd 95 dagen gedeeltelijk gestremd geweest en lag het scheepvaartverkeer in het kanaal twee dagen volledig stil. Met alle gevolgen van dien voor de 70 schepen die daar dagelijks richting Maas of Waal willen.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.
  1. ‘Boeing in 2009 op verzoek van Amerikanen uit de wind gehouden bij crash Schiphol’
    Poldercrash

    ‘Boeing in 2009 op verzoek van Amerikanen uit de wind gehouden bij crash Schiphol’

    Het ongeluk met de Turkse Boeing 737 in 2009 bij Schiphol had een waarschuwing kunnen zijn voor de mankementen die zich later met de Boeing 737 MAX aandienden. Maar informatie die wees op oorzaken is volgens de Amerikaanse krant The New York Times door Nederlandse onderzoekers onder druk van Amerikaanse collega’s niet in het eindrapport gezet. De krant stelt dat de verantwoordelijkheid van het Amerikaanse Boeing destijds ‘opzettelijk is begraven’.
  2. Gesprek Rutte en gedupeerden toeslagenaffaire: ouders voorzichtig positief

    Gesprek Rutte en gedupeer­den toeslagen­af­fai­re: ouders voorzich­tig positief

    Steve Kuipers was één van de tweehonderd ouders die vanmiddag naar Rijswijk kwamen om te praten met premier Mark Rutte en minister Wopke Hoekstra (Financiën). De gedupeerden konden hun verhaal doen, Rutte heeft zijn excuses aangeboden en er is beloofd dat er meer zal worden gedaan om hen tegemoet te komen. Ouders reageerden positief, al zijn de meesten door schade en schande wijs geworden: ,,Eerst zien, dan geloven.’’
  3. Victor Vlam en Marcel Hensema in De Ochtend Show to go

    Victor Vlam en Marcel Hensema in De Ochtend Show to go

    Amerikadeskundige Victor Vlam en acteur/regisseur Marcel Hensema zijn 21 januari te gast in De Ochtend Show to go. Victor schuift aan om ons alles te vertellen over het impeachment-proces tegen de Amerikaanse president Donald Trump dat morgen de laatste fase ingaat en de rechtszaak tegen Harvey Weinstein. Marcel Hensema komt vertellen over zijn theatervoorstelling ‘In de Hens’, de film ‘Goud’ die draait op het IFFR Rotterdam en de nieuwe serie ‘Hollandse Hoop’ op BNNVara.