Betaalde hulp aan kankerpatiënt stuit op weerstand
Kankerpatiënten die zich willen voorbereiden op een gesprek met hun oncoloog kunnen daar nu voor honderden euro’s hulp van andere artsen voor inschakelen. Dat initiatief stuit op flinke weerstand.
Ruim dertig (huis)artsen en medisch specialisten hebben zich aangesloten bij de Medical Navigators. Dit is een bedrijf van oud-KWF-medewerkers, waar kankerpatiënten een arts kunnen inhuren om zich voor te bereiden op hun gesprek met de oncoloog.
Een gesprek aan huis van anderhalf uur kost 335 euro, voor elk uur extra komt er 150 euro bij. Volgens oprichter Sandra Kloezen is er behoefte aan zo’n dienst, omdat het in de spreekkamer nu vaak aan tijd en aandacht ontbreekt. ,,Mensen met kanker worden overspoeld met informatie en adviezen. Het is moeilijk en stressvol om dan helder te krijgen wat wijsheid is om te doen. Onze ‘navigators’ (artsen, red.) geven geen second opinion, maar denken mee.''
Angst
De Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK) heeft grote bezwaren tegen dit initiatief. Ze vindt dat de navigators op de stoel van de behandeld arts gaan zitten en inspelen op de angst en onzekerheid van kankerpatiënten. Bovendien moeten vragen van de patiënt in eerste instantie binnen het ziekenhuis worden beantwoord en dat zou gratis moeten zijn. ,,Dat valt gewoon onder de basisverzekering. Straks krijgen we de situatie dat alleen de patiënt met een dikke portemonnee hulp van buitenaf kan inschakelen, terwijl zorg voor iedereen toegankelijk moet zijn'', aldus NFK- woordvoerder Marlijn Caspers.
,,Niemand weet bovendien precies waar welke behandeling het beste is omdat die informatie nog niet transparant en compleet is, dus dat een navigator aangeeft dat wel te weten is onzin en biedt slechts schijnzekerheid.''
Straks krijgen we de situatie dat alleen de patiënt met een dikke portemonnee hulp van buitenaf kan inschakelen, terwijl zorg voor iedereen toegankelijk moet zijn
De NFK pleit al jaren voor één aanspreekpunt per ziekenhuis waar patiënten met hun twijfels of vragen terecht kunnen, bij voorkeur bij een gespecialiseerd verpleegkundige. Uit eigen onderzoek blijkt echter dat dit bij een kwart van de ziekenhuizen nog niet goed is geregeld. ,,We zijn er dus nog niet helemaal. Maar om nu medisch specialisten te gaan betalen voor werk dat ze binnen hun eigen ziekenhuis moeten doen, is de omgekeerde wereld'', aldus de NFK.
Begrijpelijke woorden
Kloezen stelt dat het gevraagde tarief in geen enkele verhouding staat met het daadwerkelijke prijskaartje van de artsen. De prijs is bewust laag gehouden, stelt ze. Wie aanklopt bij de Medical Navigators krijgt een big-geregistreerde arts over de vloer, onder wie een aantal gepensioneerde of parttime werkende huisartsen.
Zij zetten de belangrijkste vragen van de kankerpatiënt op een rijtje en leggen in begrijpelijke woorden uit welke behandelmethoden er zijn. Kloezen: ,,Denk aan vragen als: ‘ik heb gelezen over immunotherapie, kom ik daarvoor in aanmerking?’ Onze navigators zoeken uit welke studies er zijn. Misschien kan de patiënt niet in het betreffende ziekenhuis terecht maar wel vijftig kilometer verderop. Die vraag kan hij dan weer bij zijn behandeld arts neerleggen.''
Bij meer specialistische vragen raadplegen de navigators achter de schermen medisch specialisten, onder wie oncologen uit het Antoni van Leeuwenhoekziekenhuis, UMC Utrecht en het Amsterdam UMC. Geen van hen kan zomaar in het medisch dossier - alleen wanneer de patiënt deze heeft opgevraagd en toestemming geeft voor inzage.
Volgens Kloezen krijgen de medisch specialisten voor elke vraag die zij beantwoorden ongeveer 30 euro en laat twee derde van hen dit rechtstreeks storten in een researchpotje van hun afdeling. ,,Er wordt dus niet dik aan verdiend. En het is ook niet de bedoeling dat deze medisch specialisten straks wachtlijsten krijgen omdat ze andermans patiënten helpen. Ze zijn achtervang.''
Gratis alternatief
KWF reageert summier op het initiatief van de oud-medewerkers: ,,We kunnen nog niet beoordelen of het goed of fout is. We weten wel dat er behoefte onder patiënten is aan een vraagbaak.'' Maar die is er al, stelt KWF. ,,Namelijk, kanker.nl, een site waar patiënten digitaal hun vragen kunnen stellen aan ervaringsdeskundigen en deskundigen. En die is gratis.''
Ook de Federatie Medisch Specialisten zegt dat er meerdere soortgelijke initiatieven bestaan, waarvan een aantal ook vergoed wordt vanuit de basis- en aanvullende verzekering. Een woordvoerder: ,,In algemene zin geldt natuurlijk dat een goed geïnformeerde patiënt het gesprek helpt tussen arts en patiënt in de spreekkamer. Een goed gesprek tussen arts en patiënt is belangrijk, omdat op die manier duidelijk wordt welke behandeling het beste bij de patiënt past en dat arts en patiënt daar samen over kunnen beslissen.''
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Superbespaarder
Jasmina: ‘Door onze buffer hebben we het altijd gered en geen dag zonder eten gezeten’
Sommige mensen kunnen enorm goed met geld omgaan. Of ze nu veel of weinig hebben, ze zijn creatief en mét resultaat. Hoe doen ze dat toch? Elke week laten we hier een superbespaarder aan het woord. Deze keer Jasmina Borgeld (36), die van haar moeder leerde om creatief met geld te zijn. -
Onderzoek/met video12
Veertig procent vindt dat mensen met ongezonde levensstijl meer zorgpremie moeten betalen
Vier op de tien Nederlanders vinden dat mensen met een ongezonde leefstijl meer moeten betalen voor hun zorgverzekering. Ook vindt 64 procent dat de huisarts hun patiënten op dat ongezonde leven moet aanspreken. -
PREMIUM
Spookslot Efteling wordt ‘Danse Macabre’; spookhuis met toren van 20 meter
KAATSHEUVEL - Spookslotfans kunnen opgelucht ademhalen. Het Spookslot verdwijnt nog steeds, maar de Efteling bewaart het lied én het thema. De attractie maakt plek voor een 20 meter hoge toren waar het volgens het park ‘griezelen als nooit tevoren wordt'. -
Loonsverhoging KLM is volgens bonden sigaar uit eigen doos
Luchtvaartmaatschappij KLM verhoogt alsnog alle lonen voor haar medewerkers. Nadat in coronatijd afgesproken loonsverhogingen werden bevroren vanwege de noodhulp die het bedrijf ontving, krijgen KLM’ers er nu 5 procent bij. -
Met video
Nederland wacht eerste zomerse dag van het jaar: morgen lokaal 28 graden
Nederland wacht een zonnig en warm weekeinde. Vandaag stijgt het kwik lokaal al naar 25 graden, maar zondag wordt het écht zomers, met temperaturen die kunnen oplopen naar 28 graden.
-
Ongemak over donorconceptie van je kind? ‘Leg uit dat iedereen erbij hoort, ook de donor’
Ouders die een kind krijgen met hulp van een spermadonor kampen met psychosociale problemen wanneer zij onvoldoende steun en begeleiding krijgen als het kind er eenmaal is. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van het Amsterdam UMC. Heterostellen, lesbische stellen en alleenstaande moeders lopen in de opvoeding regelmatig tegen dingen aan waarbij ze professionele hulp en contact met lotgenoten missen. -
PREMIUMDe Ridderhof
Woede bij nabestaanden schietdrama om opnames met agenten en nepwapens: ‘Niet uit te leggen’
Alphenaren zijn zich kapot geschrokken van filmopnames bij winkelcentrum De Ridderhof, waarbij politieauto’s en agenten met nepwapens ingezet werden. Het deed inwoners terugdenken aan het schietdrama in Alphen. -
PREMIUMvraag & antwoord
Alles wat je (niet) wilt weten over de hybride warmtepomp
Wie vanaf 2026 zijn cv-ketel wil vervangen, moet een hybride warmtepomp installeren, zo maakte het kabinet vandaag bekend. Maar past een warmtepomp in elk huis, wat kost-ie en zijn er wel voldoende monteurs?