Volledig scherm
Bloedbank Sanquin gebruikt filmpjes met Sinterklaas om nieuwe donoren binnen te slepen © Sanquin

Bloedbank zet Sint in voor werving donoren

Sanquin, de organisatie die de bloedvoorziening in Nederland verzorgt, zet de Sint in om donoren binnen te slepen. Deze actie is broodnodig: er is een groot tekort aan mensen die bloed geven om anderen te helpen. 

De organisatie schrijft: ,,Sinterklaas geeft alle kinderen graag wat ze het liefst krijgen, maar bloed kan hij niet geven. En daarom is Sint naarstig op zoek naar nieuwe bloeddonors. Samen met Sanquin start daarom vanaf 12 november de campagne ‘Sint zoekt donors’.” 

Met het bloed of onderdelen daarvan worden kinderen (en volwassenen) geholpen die afhankelijk zijn van bloedtransfusies, maar worden ook medicijnen gemaakt. 

Feitelijk ontvangen donoren en oud-donoren een persoonlijke video, waarin de Sint hen oproept om te helpen met de zoektocht naar nieuwe mensen die bloed willen geven. Ze kunnen een ander filmpje doorsturen naar mensen waarvan ze denken dat die geïnteresseerd zouden zijn in donor worden. 

Persoonlijke aanpak

,,We hopen met die persoonlijke aanpak veel mensen aan te spreken om zich te melden! Bloeddonors en plasmadonors zijn nodig, want die geven ernstig zieke kinderen een beter leven en soms zelfs kans op genezing”, aldus Sanquin.

In Nederland geven ruim 300.000 mensen bloed, maar er is grote behoefte aan meer donoren. Zo‘n 40 procent van de donorwerving komt via andere donoren. Vrouwen kunnen maximaal drie keer per jaar bloed doneren, mannen maximaal vijf keer.

Op pakjesavond eindigt de campagne van Sanquin.