Volledig scherm
Verzekeraars en banken worden ingezet in de strijd tegen het lerarentekort. © Marlies Wessels

De nieuwe leraar is een oud-bankmedewerker (of een verzekeringsagent)

Verzekeraars en banken worden ingezet in de strijd tegen het lerarentekort. Werknemers uit de financiële sector die overwegen over te stappen naar het onderwijs, kunnen voortaan rekenen op begeleiding en een opleiding op maat.

Quote

De meeste mensen zijn intrinsiek gemoti­veerd om het onderwijs in te gaan

Jelle Wijkstra, Nederlandse Vereniging van Banken

De Nederlandse Vereniging van Banken en het Verbond van Verzekeraars sluiten vandaag een convenant met sectororganisaties uit het basis- en voortgezet onderwijs, lerarenopleidingen en het ministerie van Onderwijs. Zij spreken samen af om de drempels voor medewerkers die zich willen laten omscholen tot leraar zoveel mogelijk weg te nemen. Zo krijgen potentiële leraren een uitgebreid oriëntatietraject om te kijken of het onderwijs wel bij hen past.

Het convenant is bedoeld voor personeel uit de financiële sector dat boventallig is of het risico loopt om dat te worden en werknemers die uit zichzelf op zoek willen naar een andere baan. Woordvoerder Jelle Wijkstra van de Nederlandse Vereniging van Banken wijst er op dat de werkgelegenheid bij banken de afgelopen twintig jaar gehalveerd is en dat die trend zich de komende jaren nog doorzet, onder meer vanwege digitalisering. ,,Denk aan baliemedewerkers die geen kip meer aan de balie krijgen en inzien dat hun baan door digitaler werken op termijn overbodig wordt.’’

In de verzekeringswereld speelt boventalligheid minder, zegt algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond van Verzekeraars. Hij wil de werknemers in zijn sector vooral de regie over de eigen loopbaan geven. ,,Dan betekent ook dat je moet investeren in medewerkers die wellicht weggaan. Ik ben ervan overtuigd dat er veel mensen in onze sector zijn die heel geschikt zijn voor het onderwijs.’’ Zij krijgen wel een ‘uitgebreid oriëntatietraject’ om te kijken of het onderwijs wel bij hen past.

Begeleiding

Ook mensen die hun baan willen houden, maar wel een gedeelte van de werkweek voor de klas willen staan, kunnen begeleiding krijgen. ,,Er zijn allerlei vormen mogelijk: mensen die bijvoorbeeld drie dagen in de week bij de bank willen werken en twee dagen per week les willen geven’’, zegt Wijkstra van de Nederlandse Vereniging van Banken.

Op regionaal niveau is al ervaring opgedaan door Nationale Nederlanden en ASR. De Katholieke Pabo Zwolle startte in 2016 het programma ‘Van Rabo naar Pabo’, gericht op overbodig geworden bankmedewerkers. ,,We hebben al veel ervaring met het opleiden van mensen uit deze sector’’, zegt woordvoerder Marjolein Schooleman van de Vereniging Hogescholen, waarbij scholen die zowel de pabo, de lerarenopleiding voor het basisonderwijs, als opleidingen voor docent op de middelbare school zijn aangesloten.

Zij hoeven niet vier jaar fulltime de schoolbanken in. ,,We bieden maatwerk en in deeltijd zodat ze zo snel mogelijk de stap naar het onderwijs kunnen maken.’’

Dat er dikwijls een gat zit tussen salaris in de financiële sector en dat van een leraar, hoeft volgens Wijkstra geen bezwaar te zijn. ,,De meeste mensen zijn intrinsiek gemotiveerd om het onderwijs in te gaan.’’ Wel kan in overleg bijvoorbeeld worden besloten dat de werkgever de opleiding betaalt en een werknemer bijvoorbeeld ook een jaar de kans geeft om tegen hun oude loon rond te kijken in het onderwijs.