Volledig scherm
Aspirant-politieagenten bij de opening van het Politieonderwijsjaar 2016/2017. © ANP

Docenten: ‘Angstcultuur bij Politieacademie’

De Politieacademie kampt met een angstcultuur en leegloop, waarschuwen docenten in een brief aan deze krant: ‘De spanning is om te snijden.’ Het bestuur ontkent de signalen.

Terwijl de behoefte aan nieuwe docenten groot is, worden vacatures ‘niet of nauwelijks’ opgevuld, schrijven de bezorgde docenten in de brief. ,,Er heerst angst en docenten solliciteren zoveel mogelijk terug naar de eenheden.” Afgelopen week maakten twee sectorhoofden bekend op te stappen.

De Politieacademie is de opleiding voor toekomstige agenten, rechercheurs en politiespecialisten. Het rommelt al langer binnen de organisatie. Docenten uit het Basis Politie Onderwijs trokken in april aan de bel over een te hoge werkdruk. Ze zeggen 50 procent meer uren te maken dan in hun contract staat.

‘Onveilig’

De komende jaren moet de Politieacademie honderden extra agenten opleiden om de vergrijzing binnen de politie op te vangen. Docenten zeggen zonder genoeg versterking die groei niet te kunnen bijbenen.

Sinds hun eerste noodmelding aan deze krant is ‘op verschillende locaties de spanning om te snijden’, schrijven de docenten. Ze voelen zich ‘onveilig en niet gehoord’.

Geen chemie

Een intern onderzoek bij de Politieacademie trok in mei harde conclusies over de leiding van de Politieacademie. Er was onder meer ‘onvoldoende chemie’ in de top. Na het verschijnen van dit rapport maakte de politie het vertrek van directeur Leon Kuijs en hoofd bedrijfsvoering Dineke Oldenhof bekend.

Woordvoerder van de Politieacademie Pieter Beljon zegt te betreuren dat docenten ‘hun grieven via anonieme brieven aan de krant menen te moeten uiten’. Volgens Beljon is de leiding van de academie de afgelopen maanden in gesprek gegaan met alle docenten. ,,Met alles wat we in ons hebben zijn we bezig problemen aan te pakken.”

Van een leegloop is volgens Beljon geen sprake. De Politieacademie doet er volgens hem alles aan om meer docenten aan te nemen. ,,Maar het kost tijd om deze mensen pedagogisch en didactisch op te leiden.”