Volledig scherm
Een drone voor de landbouw gaat de lucht . © VICTOR VAN BREUKELEN

Drones sneller en vaker de lucht in: agrariërs blij

Het wordt veel gemakkelijker om drones de lucht in de laten gaan. Nu duurt het op veel plekken nog lang toestemming voor vluchten te krijgen of is dat helemaal onmogelijk, maar de Luchtverkeersleiding Nederland versoepelt de regels. 

De strenge regels die op dit moment gelden staan innovaties in de weg. Op vliegvelden is het verboden met drones te vliegen, in het gebied daarom heen is het moeilijk toestemming te krijgen om de lucht in te gaan. Een vlucht moet lang van tevoren worden aangevraagd en er zijn veel voorwaarden waaraan moet worden voldaan. Piloten uitten eerder al zorgen over drones in het luchtruim: ze zijn bevreesd dat botsingen vliegtuigen zouden kunnen beschadigen. 

Springen 

Agrariërs staan ondertussen juist te springen om drones in te kunnen zetten. Die kunnen gebruikt worden om onder meer gewassen te controleren, maar dan moeten ze wel veel hoger de lucht in kunnen dan de nu toegestane 45 meter, die geldt op veel plekken rondom de vliegvelden. Ook wil brancheorganisatie LTO Nederland graag dat de drones snel in de lucht kunnen, bijvoorbeeld na een storm, om te kijken hoe de situatie op het land is.

Quote

We willen vliegen in stadscen­tra, daar zitten veel interessan­te opdrachten

Rob van Nieuwland, Branchevereniging dronevliegers

In het landbouwrijke Flevoland lijkt het aantal gebieden waar die strenge regels gelden echter alleen maar groter te worden, als het vliegveld in Lelystad wordt uitgebreid. Dat is mede reden voor de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) om de regels te versoepelen. Op dit moment wordt binnen een pilotproject gekeken naar de juiste manier om veilig meer drones de lucht in te laten gaan. Het gaat dan wel om de onbemande vliegtuigjes van professionele dronevliegers.

LTO is verheugd over de ontwikkeling. Dat geldt ook voor Darpas, de branchevereniging voor professionele dronepiloten. Voorzitter Rob van Nieuwland zegt dat naast Flevoland ook Amsterdam en Rotterdam gewilde plekken zijn om drones de lucht in te laten gaan. ,,Dààr willen we kunnen vliegen, daar zitten veel interessante opdrachten, denk bijvoorbeeld aan het maken van filmopnames in de stad.” Nu zorgen de strikte regels er ook nog voor dat de stadscentra grotendeels verboden vliegterrein zijn. ,,Het ministerie moet nog wel goedkeuring geven aan de versoepeling.”

Gatwick

Terwijl de versoepeling wordt ingezet, kauwt onder meer de politie nog altijd over manieren waarop drones van kwaadwillenden uit de lucht kunnen worden gehaald. Zo wordt rekening gehouden met de mogelijkheid van een terreuraanslag via een drone, die bijvoorbeeld nucleair materiaal mee kan nemen. Afgelopen december legden enkele onbekende drones het vliegverkeer op de luchthaven Gatwick in Londen nog plat.

Volgens Van Nieuwland hoeft er na versoepeling van de luchtruimregels niet gevreesd te worden voor zulke incidenten. De toestellen moeten in een register komen, waardoor de luchtverkeersleiding, de politie en de bestuurders kunnen zien welke drones in de lucht zijn. Ongewenste luchtvaartuigen kunnen dan razendsnel worden gedetecteerd.

Wat mag je wel en niet doen als je gaat vliegen met een drone? Bekijk hier het antwoord: