Eerste klasse in treinen nog lang geen verleden tijd
VIDEOIn Groningen en Friesland neemt vervoerder Arriva afscheid van de eerste klasse in treinen. De tweede klasse wordt wel ruimer en iets comfortabeler. Op dit moment rijdt Qbuzz tussen Dordrecht en Geldermalsen ook al met treinen zonder eerste klasse. Reizigers die iets meer luxe wensen hoeven in het algemeen echter niet te vrezen. De eerste klasse is in Nederland nog lang geen verleden tijd.
De beslissing in Groningen en Friesland om afscheid te nemen van de eerste klasse is genomen nadat de provincies, die de opdrachtgevers zijn van de vervoersmaatschappij, de eersteklascoupés niet meer nodig vonden. Een verbeterde versie van de tweede klasse, met klaptafels en USB-poorten om smartphones op te laden moet straks volstaan. Eind dit jaar komen er 18 nieuwe treinen waar iedereen overal kan gaan zitten.
Het afschaffen van de eerste klasse komt niet helemaal uit de lucht vallen. De NS brengt het aantal duurdere plekken al jaren terug. Dit komt met name door de inzet van nieuwere stoptreinen met een andere verhouding tussen de klassen, de zogenaamde sprinters.
Ook internationaal zijn er veranderingen waarneembaar. Een van de grootste spoorwegmaatschappijen in Groot-Brittannië is druk bezig de eerste klasse op veel trajecten af te schaffen. ,,In combinatie met langere treinen neemt het aantal stoelen met 20 procent toe’, zei commercieel directeur Martin Moran van Greater Anglia eerder. ,,Zo verminderen we het aantal overvolle treinen.’’
Hoewel de discussie over nut en noodzaak van de eerste klasse wel degelijk loopt, zal het in Nederland niet zo‘n vaart lopen. Treinreizigers die graag iets luxer willen reizen hoeven in Nederlander nog niet te vrezen.
Nederlandse Spoorwegen
De eerste klas dekt de behoefte van een specifieke groep reizigers
Zo laat de Nederlandse Spoorwegen bij monde van woordvoerder Arno Leblanc weten geen plannen te hebben om de eerste klasse af te schaffen. ,,De eerste klas dekt de behoefte van een specifieke groep reizigers, klanten die anders de auto zouden nemen. Afschaffen lost wat ons betreft ook niets op, dan wordt het weer drukker op de weg. Je kunt wel zeggen dat het beter is voor de drukte omdat er dan meer plek is in de trein, maar dat kun je maar één keer doen en heeft dus ook maar één keer effect. Op de lange termijn heb je er niet veel aan. Wij zoeken de oplossing dan ook in het verlengen van treinen en in aanpassingen aan infrastructuur en perrons.’’
Volgens Leblanc werkt verlengen goed. ,,De Sprinter tussen Oss en Den Bosch was ooit de drukste trein van Nederland. We hebben daar gekozen voor verlenging en nu heeft iedereen een zitplaats. In Sprinters is de verhouding 10% eerste klasse en 90% tweede klasse, in de intercity is het 15% om 85%. Die verhouding baseren we natuurlijk ook op de vraag die we zien.’’
Reizigersorganisatie
Ook reizigersorganisatie ROVER is geen voorstander van het afschaffen van de luxere klasse, zo stelt woordvoerder Sanne van Galen. ,,Wij horen heel veel reacties van reizigers die het willen behouden, maar ook van reizigers die er van af willen. Het is dus wel duidelijk dat de discussie speelt. Wat bij ons de doorlag geeft is dat alle reizigers anders zijn, sommige reizigers kiezen bewust voor eerste klasse omdat het een garantie geeft op een zitplaats, zodat ze rustig kunnen werken. Andere mensen zijn bijvoorbeeld slecht ter been en ook zij weten dat er in de eerste klasse altijd plek is. Die mensen raak je kwijt als je de eerste klasse niet meer aanbiedt.’’
Ook ROVER kiest dus voor de oplossing van de Nederlandse Spoorwegen. ,,De NS past de verhouding tussen eerste en tweede klasse al aan. Dus bij afschaffen is de toegevoegde waarde heel klein. Wij opteren net als de NS ook voor het aanpassen van de infrastructuur, waardoor het mogelijk is om langere treinen te laten rijden.’’
Het verschil in klassen in de trein bestaat sinds de negentiende eeuw. In eerste instantie was er zelfs een derde klasse. Een kaartje voor de eerste of tweede klasse geeft tot op de dag van vandaag geen recht op een zitplaats. Reizigers betalen slechts voor het recht om vervoerd te worden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM14
Glutenvrij uit eten? Twee derde restaurants informeert gasten verkeerd, honderden boetes van NVWA
400.000 Nederlanders met een voedselallergie lopen gevaar nu ruim de helft van de horeca, winkeliers en supermarkten niet goed vermeldt of gerechten allergenen en gluten bevatten. Dat constateert de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) op basis van ruim vijfduizend inspecties. -
Man (25) krijgt flinke werkstraf voor neerslaan van lastige dronkenlap in centrum Nuenen
Een incident in het centrum van Nuenen, twee jaar geleden, kost een inwoner (25) van dat dorp een flinke werkstraf. Hij gaf rake klappen aan een man die dronken voorbijgangers, waaronder meisjes, lastigviel. -
PREMIUMColumn
Ik begrijp heel goed dat het lastig is om ‘nee’ te zeggen tegen een spotgoedkoop stedentripje
Linda Akkermans schrijft drie keer per week over wat haar bezighoudt. -
met video
Het lijkt vrij koel te blijven tot en met 13 juni, daarna weer warmer zomerweer
Het hemelvaartweekend staat voor de deur, maar zomerse taferelen zijn voorlopig ver te zoeken. Het wordt een stuk frisser. -
Dode en zwaargewonde bij ongeval op zeilschip bij Terschelling
Bij een ongeluk op een charterschip dat in de buurt van Terschelling voer, is vrijdagochtend een 79-jarige mannelijke opvarende omgekomen en een vrouw zwaargewond geraakt.
-
Werk jij liever thuis omdat je daar productiever bent? ‘Gaat om meer dan je to-dolijst afstrepen’
Een goede verstandhouding met collega’s, leidinggevenden of klanten maakt je werkdag niet alleen plezieriger, maar zorgt er ook voor dat je meer gedaan krijgt. Mirjam Wiersma, auteur van twee boeken over zakelijk flirten, vertelt hoe je jezelf op de kaart zet en mooie relaties opbouwt met anderen. Deze keer: een intern netwerk. -
Energierekening
Ad: ‘Ik heb zelf ventilatoren onder de radiator geklikt voor optimale verwarming’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Ad Voermans (66) uit Rijen, bij Breda. -
Zo zet je gezichtsherkenning en vingerafdrukscanner van je telefoon snel uit
Je smartphone ontgrendelen met je gezicht of vingerafdruk klinkt veilig, maar in geval van nood kan het juist een beveiligingsrisico zijn. Iemand kan onder dwang je gezicht scannen of onopgemerkt je vingerafdruk bemachtigen. Gelukkig kun je dit voorkomen.