Files weg dankzij thuiswerken, experts pleiten nu voor rekeningrijden
pollDe coronacrisis bewijst definitief dat files oplosbaar zijn zonder structurele aanleg van nieuw asfalt. Als gevolg van thuiswerken zijn er veel minder auto’s op de weg waardoor het fileprobleem vrijwel verdwijnt. Dat concluderen verkeersexperts op basis van de gekelderde mobiliteitscijfers.
Delen per e-mail
Nadat de files afgelopen jaren verveelvoudigden, is het file-spook op de Nederlandse wegen sinds de eerste lockdown bijna geheel verjaagd. De congestie is dit jaar 93 procent minder dan in 2019, blijkt uit de nieuwe ‘Achtergrondrapportage Monitoring Mobiliteit tijdens Covid-19' van het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat.
Het aantal auto's op de weg ligt deze maand een vijfde lager dan in november vorig jaar. De enige resterende opstoppingen zijn het gevolg van wegwerkzaamheden en ongelukken.
,,De pandemie toont aan wat computermodellen al langer voorspellen, maar wat wetenschappelijk nooit kon worden onderbouwd: dat files bij minder verkeer exponentieel afnemen”, vertelt Ruud Hornman, lector smart mobility aan de Hogeschool Breda. Acht procent minder verkeer betekent liefst 50 procent minder files, blijkt uit de data van het ministerie.
Poll
De files keren snel terug als corona voorbij is en iedereen weer met de auto naar het werk gaat
-
Eens (90%)
-
Oneens (10%)
Gespreid reizen
Hoe sterk dat effect is, bleek eind augustus toen het aantal auto’s op de wegen weer vrijwel even groot was als normaal. De files bleven weg.
,,Dat kwam doordat mensen vaker gespreid om buiten de spits reizen, vertelt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. En dat komt weer doordat het door corona minder belangrijk is om op tijd op het werk te komen.
De les van de coronapandemie is daarmee dat thuiswerken inderdaad uiterst effectief werkt tegen files. ,,En niet alleen hele dagen, ook al enkele uren op een dag”, zegt Erik Verhoef, hoogleraar vervoerseconomie aan de VU. ,,Als we dat eerste overleg via Zoom of Teams doen, kun je daarna filevrij van Amsterdam naar Rotterdam rijden.”
‘Je bespaart miljarden’
Het andere advies luidt dat het kabinet werk moet maken van rekeningrijden of spitsheffingen, zeggen de verkeersexperts.
,,Als je met kilometerbeprijzing of een spitsheffing 5 tot 10 procent van de automobilisten van de weg kunt halen, scheelt dat de helft aan files”, zegt vervoerseconoom Verhoef. ,,Dan hoef je miljarden euro’s minder in nieuwe wegen of stroken asfalt te steken. Dat geld is immers puur bedoeld om pieken op te vangen.”
Weerstand verdwijnt
Hoogleraar Verhoef wijst erop dat de files een keer terugkeren. ,,Dit is het geschikte moment om te beginnen met rekeningrijden, nu raak je automobilisten bovendien weinig in de portemonnee.”
De kansen voor rekeningrijden lijken na decennia van weerstand langzaam te keren. Zelfs de VVD draait bij in haar nieuwe verkiezingsprogramma voorzichtig. Belangrijke reden is de komst van elektrische auto’s. Hierdoor vallen de brandstofaccijnzen weg en dreigt een miljardentekort voor de schatkist.
Stekker- en emissieloze auto’s per kilometer belasten, wordt in Den Haag als een logisch alternatief gezien. Maar nu alle auto's emissieloos op termijn worden, betekent dat in praktijk een algemene kilometerheffing.
In oktober kwam ook een onderzoek van het Kabinet naar buiten, waaruit blijkt dat invoering van een spitsheffing in 2030 de verloren reistijd door files met 43 tot 68 procent kan verminderen. Dat onderzoek werd in het kader van het Klimaatakkoord gedaan. D66 riep het kabinet op meteen te beginnen met werk maken van rekeningrijden, maar dat vond de VVD te gortig.
Bekijk hieronder onze populairste nieuwsvideo's.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Burgemeester Urk: ‘Dit kan niet langer, hier is een grens bereikt’
Burgemeester Cees van den Bos van Urk heeft zondagmiddag in een videoboodschap zijn “afschuw” geuit over een groep Urker jongeren, die een cameraploeg van de NOS met pepperspray bespoot. Dat gebeurde tijdens het maken van opnames van de GGD-teststraat die zaterdagavond in brand werd gestoken door relschoppende jeugd. “Dit kan niet langer, hier is een grens bereikt”, aldus de geschokte burgemeester. De NOS brak de opnames na het incident af. -
Immunoloog: ‘Rek periode tussen twee vaccins AstraZeneca op om vertraging te voorkomen’
Rek de periode tussen de eerste en tweede prik van het AstraZenica-vaccin op naar minstens zes weken. Daarmee wordt de kans op vertraging van het vaccinatieprogramma een stuk kleiner. Dat zegt Ger Rijkers, medisch immunoloog in het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis in Tilburg. -
PREMIUM
Statenlid: ‘Vergeet niet: partijen op Urk riepen bewust op de avondklok niet te handhaven’
Johan van Slooten is bekend Urker inwoner. Muziekjournalist, schrijver en CDA-statenlid van Flevoland. Hij vertelt over de rellen op Urk, tijdens de eerste avond dat de avondklok inging. Hij reageert op persoonlijke titel en niet als CDA-statenlid, wil hij benadrukken. -
‘Onze basisscholen hoeven de eindtoets in groep 8 niet verplicht af te nemen’
Tientallen basisscholen hoeven de eindtoets in groep 8 niet verplicht af te nemen van hun schoolbesturen. Ze vinden dat de toets veel te veel stress bij leerlingen veroorzaakt en zeker tijdens deze coronacrisis niets zegt. ‘De eindtoets kan zelfs schadelijk zijn, want misschien kunnen kinderen minder goed laten zien wat ze in huis hebben.’ -
PREMIUM
Relatiefilosoof over liefde in coronatijd: ‘Soms moet je juist meer los van elkaar doen’
Van relatiefilosoof Jan Drost (46) verschijnt deze week een bundel van zijn lezersvragen uit deze krant. Hij krijgt nu vooral vragen over hoe je je relatie goed houdt in coronatijd.
-
Gedupeerden toeslagenaffaire naar de rechter voor nieuw bsn-nummer
Gedupeerden in de kinderopvangtoeslagaffaire stappen naar de rechter in een poging hun bsn-nummer gewijzigd te krijgen. Daarmee hopen zij echt met een schone lei te kunnen beginnen, bevestigt hun advocaat Khadija Bozia berichtgeving van de NOS. -
Plannen voor rekeningrijden zaaien tweespalt in coalitie
Regeringspartij D66 wil dat het huidige kabinet plannen gaat maken voor de invoering van rekeningrijden over vijf jaar. Onzin, vindt coalitiepartner VVD. -
PREMIUM
Is verbreden van snelwegen bij Utrecht nog nodig? Dit vinden deskundigen: ‘Een auto verkoop je niet zo snel’
Er zijn amper files en de verwachting is dat we veel meer zullen thuiswerken, ook na coronacrisis. Is de verbreding van de snelwegen bij Utrecht nog wel nuttig?