Volledig scherm
Nee-Nee- en Nee-Ja-stickers © anp

Geen ongewenste reclame meer door bus in Amsterdam

Een huishouden krijgt per jaar ongeveer 34 kilo aan ongeadresseerde reclamefolders door de bus. Papierverspilling, vindt de gemeente Amsterdam. Daarom moeten inwoners van de hoofdstad in de toekomst aangeven dat ze gedrukte reclame willen ontvangen.

Quote

Deze maatregel kan ruim 35.000 bomen per jaar redden

Johnas van Lammeren (PvdD)

Vanaf volgend jaar worden de bekende Nee-Nee-stickers op brievenbussen dan ook vervangen door Ja-Ja-stickers. Amsterdammers krijgen met ingang van 2017 alleen nog reclamefolders door de bus als ze aangeven dat ze die willen ontvangen. 

Dat zou zo'n 10 miljoen kilo papier per jaar kunnen schelen, berekende de Partij voor de Dieren, dat het voorstel indiende. De gemeente en een groot aantal fracties schaarden zich achter het plan van de partij. Het voorstel moet alleen nog officieel worden goedgekeurd.

35.000 bomen
Volgens raadslid Johnas van Lammeren is het logisch dat de gemeente op een nieuw systeem overstapt. ,,De meeste folders gaan gewoon ongelezen de afvalbak in. Deze maatregel kan ruim 35.000 bomen per jaar redden", vertelt raadslid Johnas van Lammeren.

,,Waarschijnlijk zullen ook het kabinet en andere gemeenten dit voorstel doorvoeren. Dan is de impact nog veel groter. In het hele land blijven zouden er bijna een half miljoen bomen blijven staan. Simpelweg omdat er veel minder ongewenste folders worden bezorgd."

De Nee-Nee-stickers zijn niet meer van deze tijd, zegt Van Lammeren. ,,Het gaat tegenwoordig om duurzaamheid en gericht adverteren. Op internet kun je ongewenste reclame ook gewoon uitzetten."

Irritatie
Sommige mensen zien niets in de nieuwe Ja-Ja-stickers. Volgens Stephan Eijnden van MailDB, de branche-organisatie voor ongeadresseerd reclamedrukwerk, dienen de reclamefolders een maatschappelijk belang.

,,Heel veel mensen hebben iets aan een gratis folder", zegt Eijnden. ,,Bovendien is het voor de lokale ondernemer een belangrijk advertentiemiddel."

Hij bestrijdt dat de folders slecht zijn voor het milieu. ,,Het reclamedrukwerk wordt grotendeels gemaakt van gerecycled papier. Volgens ons werkt het huidige systeem prima. Veranderingen leiden alleen maar tot onduidelijkheid en irritatie."

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.