Volledig scherm

Herkomstlanden weigeren steeds vaker ongewenste asielzoekers

Ongewenste vreemdelingen kunnen steeds vaker niet worden teruggestuurd naar hun land van herkomst. De afgelopen vijf jaar mislukten pogingen daartoe meer dan 10.000 keer, omdat het herkomstland om uiteenlopende redenen weigerde of niet reageerde. Dat bevestigt de Dienst Terugkeer en Vertrek (DT&V) na een bericht van De Telegraaf.

Uit cijfers van de DT&V bleek dat Nederland in de periode 2014 tot met 2018 in 2310 gevallen een negatief antwoord kreeg als een land van herkomst werd verzocht een onderdaan die niet terug wilde toch terug te nemen. De DT&V trok in diezelfde periode 8020 keer een verzoek in, omdat er binnen een jaar geen antwoord werd gegeven. In 2018 lukte het vaker (2410 keer) niet om een migrant terug te sturen dan wel (1760 keer).

Uit de cijfers blijkt dat vooral de overheden van Afghanistan, Marokko, Irak en Iran vaak niet reageren. Algerije is het land dat het meeste verzoeken weigert. 

,,Het gaat dus niet om meer dan 10.000 mensen, maar om meer dan 10.000 aanvragen voor vervangende reisdocumenten,” zegt woordvoerder Lennart Wegewijs. ,,Voor sommige personen hebben we meerdere keren een aanvraag gedaan en soms ook voor één persoon in verschillende landen. Om hoeveel personen het daadwerkelijk gaat, kan ik niet zeggen. Die cijfers heb ik niet.”

VVD, PVV en CDA willen dat er snel betere afspraken worden gemaakt om terugkeer af te dwingen.

  1. Te hard rijden, smartphones en alcohol: meer verkeersongelukken door minder politiecontrole

    Te hard rijden, smartpho­nes en alcohol: meer verkeerson­ge­luk­ken door minder politiecon­tro­le

    Het aantal verkeersongelukken is de afgelopen vijf jaar toegenomen. Dat komt vooral doordat automobilisten te snel rijden, afgeleid zijn (door smartphones) of alcohol op hebben. Bij de ongelukken vielen ook meer doden, blijkt uit het vandaag uitgekomen rapport van de stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Een logische verklaring voor het gedrag van bestuurders is de afname van de handhaving van verkeersregels door de politie, aldus het onderzoeksinstituut.