Volledig scherm
PREMIUM
Eringa: ,,De voorkeursbehandeling van de vier grote steden geeft mij een dubbel gevoel.'' © Bram Petraeus

‘Het kabinet kijkt met een Randstadblik naar het spoor’

InterviewDe reistijd van steden als Enschede en Groningen naar de Randstad kan met enkele aanpassingen aan het spoor tot wel een half uur korter, meent ProRail-baas Pier Eringa. ,,Natuurlijk zijn méér treinen belangrijk, maar in de provincie hebben ze liever een snellere verbinding met het westen.’’ 

Helemaal toevallig is de timing van Pier Eringa’s voorstel niet. Zaterdag iets na middernacht vertrekt een speciale intercity uit Groningen, gevuld met bobo's. Het doel: een nieuw snelheidsrecord vestigen. Door plaatsen als Assen en Lelystad over te slaan en op de Hanzelijn 160 kilometer per uur aan te tikken, arriveert de trein al na 2 uur en 20 minuten in Den Haag. Dat is twintig minuten sneller dan de huidige verbinding. 

Wat Eringa betreft, is de test van NS en spoorbeheerder ProRail de start van veel hogere ambities. Dat kan alleen als het kabinet meer geld en energie in de regio wil steken. ,,Natuurlijk wonen de meeste mensen in het westen en is beter spoor daar van groot belang. Maar de Randstad is slechts het halve verhaal.’’