Hudson's Bay sluit deuren in Nederland, 1400 medewerkers op straat

UPDATEHet al maanden kwakkelende warenhuisconcern Hudson’s Bay sluit eind dit jaar al zijn Nederlandse winkels. Dat bevestigt een bestuurder van vakbond CNV op basis van een brief die zij vorige week al heeft ingezien. Hiermee komt er al na twee jaar een einde aan de opvolger van de V&D. CNV Vakmensen is niet te spreken over de manier waarop Hudson's Bay met het personeel communiceert. ,,Ze moeten op de hoogte gebracht worden.”

Het Financieele Dagblad meldde vanochtend dat de Canadese warenhuisketen voor de 1424 medewerkers een collectief ontslag voorbereidt. De krant citeerde interne documenten. ,,Vanwege de langdurig financieel onhoudbare situatie hebben de aandeelhouders in HBC (Hudson’s Bay Company) besloten de verdere financiering in HBC te staken en de winkels in Nederland te sluiten per eind 2019", valt volgens het FD te lezen in een brief namens HBC, de eigenaar van de Nederlandse winkels.

,,Dit betekent dat HBC een collectief ontslag zal gaan voorbereiden in verband met het beëindigen van de arbeidsovereenkomsten van alle medewerkers van HBC.” Er zijn 1424 medewerkers in dienst bij de vijftien warenhuizen en het hoofdkantoor. 

Geen verrassing

Het vertrek van Hudson’s Bay is nauwelijks een verrassing, maar wel een bitter einde voor de ongeveer 1400 medewerkers, zegt bestuurder Jacqueline Twerda van CNV Vakmensen. De vakbond wil op een zo kort mogelijke termijn met de directie om tafel om een goede compensatie af te spreken. 

Volgens Twerda heeft Hudson’s Bay zijn ambities nooit waargemaakt. De klandizie bleef uit en de kosten bleven hoog. ,,En nu ligt er het voorgenomen besluit om te sluiten’’, meldt Twerda op basis van een brief die zij vorige week van de directie heeft ontvangen.

Zwaarste klap

Volgens de vakbond is er geen sprake van een faillissement. ,,De directie meldt ons dat er zelfs ruimte is voor een sociaal plan. Dat gesprek ga ik uiteraard graag op korte termijn aan. Heel veel mensen komen nu ineens op straat te staan. Een compensatie van die pijn is nodig”, aldus Twerda.

De vakbondsbestuurder is niet te spreken over de houding van Hudson’s Bay. ,,Het verhaal ligt op straat, Het Financieele Dagblad heeft het gebracht en ze reageren niet. Het personeel hoort op de hoogte gesteld te worden”. 

Volgens Twerda valt de zwaarste klap op het Amsterdamse hoofdkantoor van HBC. ,,In de winkels is vooral jong en tijdelijk personeel ingezet. Maar, geen misverstand hier, ook voor hen is dit natuurlijk bijzonder jammer en triest.”

V&D-medewerkers

Reinier Casteleijn van vakbond De Unie noemt de klap voor het personeel ‘enorm wrang‘. Hij wijst er daarbij op dat er ook oud-medewerkers van V&D bij zitten, die nu voor de tweede keer in korte tijd ontslagen worden. ,,Dat is heel zuur”, aldus Casteleijn die wel een voorschot neemt op een goed sociaal plan.

,,Er zijn zo ontzettend veel miljoenen in dit bedrijf gepompt om er wat van te maken. Met al die investeringsmaatschappijen erachter moet geld geen probleem zijn.”

Quote

Het personeel hoort op de hoogte gesteld te worden

Jacqueline Twerda, CNV Vakmensen

Reactie Hudson's Bay

Jacco van der Steen, directeur Merchandise and Marketing voor Hudson’s Bay, zegt verrast te zijn door de publicatie. ,,Ik kan en mag er niets over zeggen”, stelt Van der Steen. ,,In oktober gaan we terug in Amerikaanse handen. We zijn in onderhandeling over de toekomst met de shareholders. Naar verwachting komt er dan meer duidelijkheid.” 

Eerder dit jaar werd nog een financieel adviseur ingeschakeld die het tij van de verliesgevende winkelketen moest keren. Tevergeefs, blijkt nu.

Timing

Jeroen Lokerse, CEO van vastgoedadviseur Cushman & Wakefield, is verbaasd over de timing van de mogelijke terugtrekking van Hudson’s Bay uit Nederland. ,,We staan vlak voor kwartaal vier, wat een enorm belangrijke periode is voor warenhuizen. Vanwege de feestdagen wordt in november en december het grote geld verdiend. Je zou terugtrekking eerder verwachten in januari.”

Een vertrek van Hudson’s Bay uit Nederland komt niet uit de lucht vallen, zegt Lokerse. De warenhuisketen fuseerde vorig jaar zijn Europese activiteiten met die van het Oostenrijkse Signa. Afgelopen juni nam Signa alle Europese winkels over, met uitzondering van de Nederlandse. ,,Het lijkt onlogisch dat Hudson’s Bay voor die 11 warenhuizen in Nederland blijft zitten. Je moet je hele logistiek, inkoop en marketing in stand houden voor een te klein platform.”

Lokerse ziet de toekomst van de gezichtsbepalende panden in de binnensteden niet somber in. ,,Er is flink geïnvesteerd in de warenhuizen. Dat maakt de komst van nieuwe huurders aantrekkelijker. De begane grond en eerste verdieping zullen altijd in te vullen zijn. Voor de overige etages geldt dat er creatief moet worden ondernomen. Denk aan flexkantoren of hotelkamers. Het gaat erom om de binnensteden levend te houden.”

Start Hudson's Bay

Het gaat met Hudson’s Bay in Nederland al langere tijd niet zoals de eigenaren in eerste instantie hoopten. Vrij kort na de opening van de eerste vestiging van Hudson’s Bay in Amsterdam doken al berichten op dat de winkelketen niet aansloeg bij het Nederlandse publiek. Eind vorig jaar werd besloten de strategie aan te passen, en meer goedkope producten in de schappen te leggen. Dit omdat er te weinig klanten kwamen.

Volgens Duitse berichten zouden de winkels in Nederland afstevenen op verliezen tot een miljard euro in 2028 als de keten op de huidige manier zou verdergaan.

Quote

Je zou terugtrek­king eerder verwachten in januari.

Jeroen Lokerse, CEO vastgoedadviseur Cushman & Wakefield

Sociaal plan

Volgens de documenten die het FD in handen heeft, is een sociaal plan in de maak. Gewerkt wordt aan een afvloeiingsregeling voor tijdelijke en vaste werknemers. 

De ontslagdatum is 31 december 2019. In een van de documenten wordt benadrukt dat alle informatie onder strikte geheimhouding is aangezien ‘het voorgenomen collectief ontslag nog niet bekend is gemaakt bij onze medewerkers en/of derden’.

Zorgen

Vakbond CNV was al langere tijd bezorgd over de onzekere toekomst van Hudson’s Bay in Nederland. De keten opende zaken op verschillende locaties waar voorheen winkels van het failliete V&D zaten. In februari vorig jaar gaf Hudson’s Bay aan af te zien van zijn oorspronkelijke plan om twintig warenhuizen in Nederland te openen. Onlangs werd bekend dat zusterketen Saks OFF 5TH deze zomer alweer uit Nederland vertrekt.

Nederland telde in totaal dertien warenhuizen van Hudson's Bay, waaronder in Amsterdam, Zwolle, Den Haag, Rotterdam, Breda, Den Bosch, Maastricht en Tilburg.

Locatie in Rotterdam

Volgens Dominique van Elsacker, directrice van de stichting Urban Department Store Rotterdam, een samenwerking van winkeliers en winkelpandeigenaren in het centrum, wordt het heel moeilijk een nieuwe partij voor het pand in Rotterdam te vinden. ,,Er zijn momenteel ook geen kandidaten voor zo’n gigantisch pand. In de huidige vorm, als warenhuis dus, zie ik daar nog niemand zich voor aandienen.”

,,Het is natuurlijk vreselijk, vooral voor het personeel”, aldus Van Elsacker. ,,Er waren al langer signalen dat het eraan zat te komen, maar dat het nu echt zo is, is heel sneu.”

Quote

Het is natuurlijk vreselijk, vooral voor het personeel

Dominique van Elsacker, Stichting Urban Department Store Rotterdam

Enorme misser

Het naderende vertrek is geen verrassing voor retail- en merkendeskundige Paul Moers. Volgens hem heeft de warenhuisketen geen moeite gedaan om het merk Hudson’s Bay in Nederland neer te zetten.

“Waarom moesten we naar Hudson’s Bay? Het bedrijf heeft dat nooit duidelijk gemaakt. We weten bijvoorbeeld allemaal waarom we naar de Ikea gaan. Maar Hudson’s Bay heeft geen moeite genomen om het merk in Nederland neer te zetten. Dat is een enorme misser geweest.”

Ook in de contacten met de klanten heeft het bedrijf volgens Moers steken laten vallen. ,,Op social media kregen mensen met vragen het verzoek om in het Frans of Engels te reageren. Dat is toch te triest voor woorden. Ook de service in de winkels liet te wensen over. Zo’n 40 procent van het personeel was bevlogen en fanatiek, maar het andere deel maakte er een puinhoop van.”

Beurs

In juni meldde Hudson’s Bay Nederland in een verklaring dat het te maken heeft met aanzienlijke uitdagingen, risico’s en onzekerheden en dat deze het best kunnen worden aangepakt als het bedrijf niet meer aan de beurs is genoteerd. Daarna bleef het angstvallig stil bij wat een van de meest veelbelovende warenhuisconcerns van Nederland moest worden.

Voel jij je betrokken bij Hudson's Bay en wil je (anoniem) je verhaal doen? Stuur dan een e-mail naar oproep@ad.nl en we nemen zo snel mogelijk contact met je op!

Bekijk hieronder hoe de eerste Hudson’s Bay in Amsterdam een dag voor de opening eruit zag: 

Volledig scherm
Mensen staan in de rij tijdens de opening van het warenhuis Hudson's Bay in Hoog Catharijne. © ANP