‘Lelystad Airport kan niet open vanwege klimaatdoelen’
Het aantal vluchten moet omlaag, daarom mag Lelystad Airport niet worden opengesteld voor burgerluchtvaart. Dat concludeert directeur Marjolein Demmers van Natuur & Milieu op basis van onderzoek naar uitstoot van de luchtvaartsector van CE Delft en Royal HaskoningDHV.
Delen per e-mail
De CO2-uitstoot verdubbelt de komende dertig jaar als er geen maatregelen worden genomen, zo luidt de conclusie van Natuur en Milieu op basis van het onderzoek van CE Delft.
RoyalHaskoningDHV onderzocht daarbij hoeveel impact innovatie kan hebben op CO2-uitstoot van de luchtvaart. Die blijkt, als plannen voor groei blijven bestaan, niet groot genoeg om al in 2030 tot een daling van uitstoot te komen .
‘Oneerlijk en onverantwoord’
Directeur Marjolein Demmers geeft tegenover NOS aan dat het aantal vluchten, om de klimaatdoelen te halen, omlaag moet en dat Lelystad Airport daarom niet open kan. Volgens haar kan niet zo zijn dat de luchtvaart dan juist méér mag gaan uitstoten, terwijl andere sectoren wel moeten reduceren.
,,Dat is oneerlijk en onverantwoord. Zo krijgen we de totale uitstoot van Nederland nooit naar nul. Terwijl dat nodig is om de Parijsdoelen te halen en klimaatverandering tegen te gaan.” De werkgelegenheid die Lelystad Airport oplevert moet volgens haar ,,Op een andere manier worden ingevuld.’’
Huidige groei luchtvaart
Onderzoeker Maarten van den Berg van RoyalHaskoningDHV meldt aan de NOS dat oplossingen als elektrisch en hybride vliegen en efficiëntere motoren maar een paar procent besparing opleveren. Met de verwachte groei is dat niet genoeg om al in 2030 een daling in CO2-uitstoot te bewerkstelligen.
Na 2030 is er volgens hem meer mogelijk. ,,Als het verbruik van fossiele kerosine minder hard groeit, dan hebben reductiemaatregelen sneller impact. In de periode na 2030 is veel meer mogelijk en daar kan nu al op worden voorgesorteerd.’’
Verder in het nieuws
-
Wildcamera legt ‘kleine neefje van de wolf’ vast in Drenthe
Op een wildcamera in Drenthe is eind november een goudjakhals vastgelegd. Dit is de eerste waarneming van deze diersoort ooit in deze provincie, meldt Staatsbosbeheer. -
Coca Cola-kersttruck rijdt door Nederland
De wereldberoemde kersttruck uit de reclame van Coca-Cola rijdt weer door Nederland. De verlichte vrachtwagen, die overigens omstreden is in Groot-Brittannië vanwege de aantrekkingskracht op kinderen, brengt onder meer een bezoek aan Den Haag, Groningen en Maastricht. Bekijk hieronder waar de truck verder langskomt. -
Bemanningsleden van de Urker kotter ‘Lummetje’ vandaag begraven
De twee omgekomen bemanningsleden Jochem Foppen (41) en Hendrik Jan de Vries (27) van viskotter Lummetje worden vandaag in Urk begraven. Hun viskotter sloeg vorige week op de Noordzee om. -
video Nederlandse IS vrouwen doen ultieme poging terugkeer met kinderen af te dwingen
Nederlandse IS vrouwen wenden zich tot de allerhoogste rechter om hun eigen terugkeer en die van hun kinderen naar ons land af te dwingen. In cassatie hopen hun advocaten aan te tonen dat de rechtbank het niet kan maken ze in detentiekampen in Syrië aan hun lot – en mogelijk martelingen – over te laten. -
Domper na ernstige bodemschade: sluis Terneuzen kost 50 miljoen extra
De bouw van de nieuwe sluis in het Zeeuwse Terneuzen gaat 45 miljoen tot 55 miljoen euro meer kosten door de ernstige bodemverontreiniging die is aangetroffen. Dit blijkt uit stukken die minister Cora van Nieuwenhuizen recent aan de Tweede Kamer heeft gestuurd, schrijft het Financieele Dagblad (FD).
-
Onderzoek wijst uit: straffen in Nederland worden hoger
Rechters zijn gewelds- en zedenmisdrijven de afgelopen twintig jaar veel strenger gaan bestraffen. De straffen voor deze delicten gingen gemiddeld met twee derde omhoog, zo blijkt volgens de NOS uit onderzoek van de Raad voor de Rechtspraak. -
PREMIUM
column Lezen is als Cup-a-soup? Onzin. Het is een heel vijfgangendiner
Nynke de Jong schrijft drie keer per week over wat haar bezighoudt. -
Update KLM werkte niet mee aan uitzetting Lili en Howick
Hoewel de rechter tot hun uitzetting had besloten, heeft luchtvaartmaatschappij KLM geweigerd om de Armeense asielkinderen Lili en Howick te vervoeren toen ze vorig jaar september zouden worden uitgewezen. Hun tickets werden kort voor vertrek naar Armenië geannuleerd, bevestigt de KLM.