Lelystad Airport is verbouwd en ligt klaar om open te gaan.
Volledig scherm
Lelystad Airport is verbouwd en ligt klaar om open te gaan. © ROBIN UTRECHT

Minister stelt opening Lelystad Airport opnieuw uit

De openstelling van Lelystad Airport wordt met een jaar uitgesteld tot november 2021. Door de coronacrisis is er voorlopig helemaal geen regionale luchthaven nodig om vluchten van Schiphol over te nemen. 

Dat schrijft verkeersminister Van Nieuwenhuizen aan de Tweede Kamer. ‘Het is duidelijk dat de luchtvaart een van de sectoren is die direct grote gevolgen van de coronacrisis ondervindt. Lelystad Airport dient als overloopluchthaven van Schiphol. Maar gezien het voorgaande zal van overloop vanaf Schiphol dit jaar geen sprake zijn.’

Dit uitstel betekent dat opening van de regionale luchthaven voor de vierde keer op de lange baan gaat. Oorspronkelijk moest het verbouwde Lelystad Airport in het voorjaar 2018 de deuren openen. Eerder zorgden tegenstand vanuit Brussel en de problemen met het stikstofbeleid al voor vertragingen.  

Herstel van de operatie 

Quote

Het hele idee is dat Lelystad Airport een overloop­lucht­ha­ven van Schiphol wordt en daar is nu geen sprake van

Jan Paternotte, D66

Bij de luchtvaartmaatschappijen op Schiphol gaat volgens de minister in de eerste plaats alle aandacht uit naar de vraag hoe zij zich het beste kunnen voorbereiden op herstel van de operatie, wanneer de situatie dat weer toelaat. Van Nieuwenhuizen: ‘Pas nadat de operatie genormaliseerd is, kan verder uitvoering worden gegeven aan het regeerakkoord.’

D66-Kamerlid Jan Paternotte spreekt van ‘een logisch besluit’. ,,Het hele idee is dat Lelystad Airport een overloopluchthaven van Schiphol wordt en daar is nu geen sprake van door de crisis.”

Ook regeringspartner ChristenUnie is tevreden. ,,Het besluit van het kabinet om Lelystad Airport voorlopig niet te openen is het enige juiste en terechte besluit’’, zegt Kamerlid Eppo Bruins. ,,Er zijn nog zoveel vragen over de effecten van Lelystad Airport op de natuur, bijvoorbeeld als het gaat om de hoeveelheid stikstof die daardoor in de natuur terecht komt.’’

Stikstof

Zo bleek toevallig vandaag dat de overheid bij de stikstofberekeningen voor Lelystad Airport de neerslag van stikstof op natuurgebieden heeft onderschat. Die is iets hoger dan de grens waarboven een natuurvergunning nodig is. Kortom, die vergunning met strenge milieu-eisen moet er nu komen.

Deze conclusie trekken de Commissie voor de milieueffectrapportage en het RIVM samen. Onterecht is volgens hen aangenomen dat de uitlaatgassen van vliegtuigen door verbrandingswarmte opstijgen. Daardoor is de depositie van stikstof op één gebied van de beschermde Veluwe te laag berekend.

De experts adviseren de minister om voortaan eenduidige instructies te geven voor toekomstige stikstofberekeningen van vlieg- en wegverkeer, zodat zulke fouten niet meer kunnen voorkomen. De minister laat weten die wijze raad over te nemen. ,,Vanzelfsprekend zal ik deze adviezen direct toepassen bij het afronden van de projectspecifieke beoordelingen van Schiphol en Lelystad Airport.” 

Door met voorbereidingen 

Quote

Het is nu glashelder dat het vliegveld gewoon een natuurver­gun­ning nodig heeft

Milieuorganisaties over Lelystad Airport

Want de bewindsvrouw wil door met de voorbereidingen op de opening van Lelystad Airport, meldt ze expliciet. Van Nieuwenhuizen: ,,Om een bijdrage te kunnen leveren aan het economisch herstel zullen de voorbereidingen die nodig zijn voor openstelling van Lelystad Airport, inclusief de natuurvergunning die nodig is door het wegvallen van het Programma Aanpak Stikstof (PAS), voortvarend worden voortgezet.”

De milieuorganisaties vinden echter dat er nu een streep moet door de regionale luchthaven. ,,Het is nu glashelder dat het vliegveld gewoon een natuurvergunning nodig heeft. Laat uitstel ditmaal afstel zijn. Een extra vliegveld openen middenin de klimaatcrisis is gekkenwerk. We hoeven niet tot 2021 te wachten om die knoop door te haken.”

Ook actiegroepen tegen Lelystad Airport, die als eerste aantoonden dat er fouten zaten in de stikstofberekeningen van de overheid, zijn die mening toegedaan. Ze krijgen een pluim van onder meer GroenLinks. ,,Alle seinen staan op rood. Niet door op deze heilloze weg”, aldus Kamerlid Suzanne Kröger.