Reizigers op station Amsterdam Centraal.
Volledig scherm
Reizigers op station Amsterdam Centraal. © ANP

NS verlengt treinen in nieuwe dienstregeling, kans op zitplaats groeit met 3 procent

De NS verlengt een derde van alle treinen in de dienstregeling van 2023, die begint op zondag 11 december. De vervoerder meldt dat de kans op een zitplaats gemiddeld met 3 procent groeit. De laatste maanden was het vaak enorm druk in de trein en moeten mensen regelmatig staan.

4 reacties

  • Kenneth Tharmaratnam

    2 maanden geleden
    @H.Meijer: Nog meer drukte op het spoor tussen Nijmegen en Arnhem. Toen jaren geleden in Elst het rangeerterrein, wat (toen) niet gebruikt werd, werd afgebroken en het station in Elst werd aangepast vroeg ik mij al af waarom er, met het oog op de toekomst, geen 4-sporige variant van gemaakt werd met waar mogelijk 4 sporen tussen de spoorbruggen bij Nijmegen en Arnhem. En met die werkzaamheden in Duitsland wordt dat nog wat, want ProRail wil dan ook goederentreinen over de Maaslijn laten rijden.
  • H Meijer

    2 maanden geleden
    @Kenneth: De "boemel" uit Tiel gaat in de nieuwe dienstregeling ook overdag ieder half uur door rijden. Het keerspoor in Elst is hierbij officieel een nutteloze en dure investering geworden. Ook gaan er meer goederentreinen rijden omdat er de komende jaren veel werkzaamheden in Duitsland zijn op de Betuwe Route. Het wordt idd, nog, drukker op de lijn. En er wordt al jaren file gereden op deze lijn. Vertragingen worden opgelost door sprinters op te heffen in Arnhem of Nijmegen.
  • H Meijer

    2 maanden geleden
    Ik hoop dat de verantwoordelijken binnen de (provinciale) politiek de NS ook echt aanspreken als deze de afspraken niet nakomen. Het is te hopen dat ze in de weekenden ook echt weer voldoende treinen laten rijden tussen Teil/Den Bosch en Utrecht. Eén keer per uur met willekeurig te kleine treintjes op drukken winkeltijden in het weekend is te gek voor woorden. Volgens de nieuwe dienstregeling zouden as zondag weer volgens normale dienstregeling rijden. Ik ben benieuwd.
  • Kenneth Tharmaratnam

    2 maanden geleden
    Hoewel het wenselijk zou zijn om op bepaalde trajecten ook veel meer treinen te willen laten rijden kan men beter eerst treinen op die trajecten verlengen om filerijden te voorkomen. Bijv. iedere 10 minuten een trein tussen Nijmegen en Arnhem is leuk gedacht, maar aangezien er slechts dubbelspoor ligt en er én stoptreinen én sneltreinen én (heel) af en toe goederentrein moeten rijden ben je dan verzekerd van filerijden, zeker als daar tussen Elst en Arnhem ook nog een boemel uit Tiel bij komt.