Volledig scherm
Cindy Kroon, directeur klanten van Nuon. © Pim Ras Fotografie

Nuon over misleiding aan de deur: ‘Ik schaam me’

DEUR TOT DEUR-VERKOOPVoor het eerst sinds de onthullingen over malafide verkooppraktijken door Nuon steekt de energiereus de hand in eigen boezem. Dat oude, soms zelfs demente of blinde klanten met babbeltrucs contracten worden aangesmeerd, is pijnlijk, erkent directeur klanten, Cindy Kroon.

Deze krant heeft honderden recente klachten in handen die zijn binnengekomen bij Nuon, dat de naam van moederbedrijf Vattenfall overneemt. Daaruit ontstaat een schokkend beeld. Vaak zijn het familieleden die opkomen voor hun oude, demente en soms blinde vader of moeder die een contract in gerommeld zijn. Verkopers doen zich voor als ‘tariefcontroleur’ of zijn zogenaamd van de netbeheerder. Ze spiegelen geregeld de verbruikskosten bewust lager voor.

Schaamte

Dit komt bovenop eerdere onthullingen, waarin verkopers van het bedrijf zelf toegeven dat smoesjes worden gebruikt om binnen te komen, er wordt gesjoemeld met het verwachte maandverbruik en contracten worden getekend onder valse voorwendselen. Eén van de verkopers stelde zelfs ‘een oplichter in dienst van Nuon’ te zijn.

Directeur klanten Cindy Kroon schaamt zich voor deze misstanden. ,,Het zou wel heel onmenselijk zijn als ik dat niet zou doen.” Kroon bestrijdt echter dat die malafide praktijken wijdverspreid zijn. ,,We hebben uitgebreide kwaliteitscontroles, bellen elke sale na. Er is bedenktijd, we hebben de coulanceregel.” Ze is geraakt door de publicaties, zegt ze. ,,Als ik dat lees, dan komt het ook gewoon meteen in mijn hart binnen. Dan denk je: wat erg. Maar ook: dit is mijn verantwoordelijkheid. Gelukkig heb ik in die zin mijn menselijkheid bewaard.”

Volledig scherm
Nuon-windturbine. © anp
Quote

Als ik dat lees, dan komt het ook gewoon meteen in mijn hart binnen. Dan denk je: wat erg

Cindy Kroon, Directeur Klanten bij Nuon

Maar extra maatregelen neemt Nuon niet, volgens Kroon zijn er al sancties voor verkopers die hun boekje te buiten gaan. ,,Als we erachter komen dat je niet volgens onze gedragscode handelt, heb je een probleem. Het leidt tot waarschuwingen, meer training en mogelijk tot ontslag.” Ook roept ze klanten op om zich bij het bedrijf te melden als ze met dergelijke praktijken te maken krijgen.

Ook de Autoriteit Consument en Markt heeft slachtoffers van malafide verkoop inmiddels uitdrukkelijk opgeroepen zich te melden. De toezichthouder wil agressieve en misleidende werving bij energiecontracten aanpakken. Op basis van de meldingen wordt besloten op welke problemen de ACM zich richt. 

Lees hier het hele interview en uitgebreide verhaal: Nuon over misleiding aan de deur: ‘Meestal gaat het wel goed’ (Premium).