Xaviera Plas-Plooij
Volledig scherm
PREMIUM
Xaviera Plas-Plooij © Hilde Harschagen

‘Oei, ik groei’ volledig op de schop: ‘Er was nog geen zwangerschapsboek van deze tijd’

Directeur Xaviera Plas-Plooij (43) maakte een wereldwijd merk van het babyboek ‘Oei, ik groei!’, dat haar ouders in 1992 maakten. Ook schreef ze een nieuw handboek voor vrouwen die in verwachting zijn - over de conceptie, de zwangerschap en de bevalling. ,,Ik wil ouders over de hele wereld geruststellen.’’

Vanuit haar statige Arnhemse herenhuis bestiert Xaviera Plas-Plooij een miljoenenbedrijf. Van het boek Oei, ik groei! - over de sprongetjes die een kind in zijn ontwikkeling maakt - zijn wereldwijd meer dan 2 miljoen exemplaren verkocht (het boek raakte in het Engels bekend als The Wonder Weeks). De apps worden maandelijks duizenden keren gedownload. Vorig jaar verscheen na 26 jaar een heruitgave van het oorspronkelijke boek, terwijl het bedrijf ook nieuwe titels uitbrengt, zoals het onlangs verschenen Oei, ik groei! Het Zwangerschapshandboek. ,,Als ceo ben ik hartstikke druk en toch wilde ik dit boek zelf schrijven. Voor mijn gevoel was er nog geen compleet zwangerschapsboek van deze tijd. Met kennis over de ontwikkeling van de baby, maar ook met aandacht voor lifestyle. Zo aten onze moeders geen chia-pudding, lieten ze geen botox inspuiten en deden niet aan krachttraining zoals vrouwen nu doen. Over die onderwerpen heb ik artsen en verloskundigen geïnterviewd.’’

  1. Gesloten dierenpark in financiële nood biedt dieren ter adoptie aan: ‘Kameel kost 600 euro’

    Gesloten dierenpark in financiële nood biedt dieren ter adoptie aan: ‘Kameel kost 600 euro’

    Kasteelpark Born in Limburg is een reddingsoperatie begonnen. Zonder acute financiële steun stevent het dierenpark, dat al sinds maart noodgedwongen gesloten is als gevolg van de coronacrisis, rechtstreeks af op een faillissement. Meest opvallende actie is de uitgifte van ‘adoptie-aandelen’ waarmee mensen een of meer dieren in het park - van kwartels tot kamelen - een jaar lang kunnen adopteren.
  2. ‘Snelle pc zonder coronavirus’: Marktplaats grijpt in bij ‘smakeloze’ advertenties

    ‘Snelle pc zonder coronavi­rus’: Markt­plaats grijpt in bij ‘smakeloze’ adverten­ties

    Marktplaats heeft de handen vol aan particuliere verkopers en bedrijven die de naam van het coronavirus misbruiken om meer aandacht te krijgen voor hun advertenties. Op de koop-en verkoopsite wemelt het van de advertenties waarin volgens Marktplaats op een ‘smakeloze manier’ een link wordt gelegd met het coronavirus. ,,Wij gaan hier met onze experts kritisch naar kijken”, meldt een woordvoerder aan deze nieuwssite.