Personeel Intertoys Zwolle bekogeld door boze klanten

videoConsumenten verzilveren vandaag massaal de laatste cadeaubonnen van het failliete Intertoys. Dat leidde in diverse filialen vandaag tot problemen. Door een computerstoring lag het systeem plat, waardoor klanten kaarten niet konden inwisselen. In Zwolle werd het personeel zelfs met speelgoed bekogeld en sloot de winkel tijdelijk. 

Dit weekend kunnen de cadeaukaarten voor het laatst verzilverd worden, maar dat was buiten een flinke storing gerekend. In Zwolle en Wezep werden medewerkers uitgescholden en bekogeld.  ,,We hebben zelfs de zaak een uur dichtgedaan, zodat de gemoederen wat tot bedaren konden komen,” vertelt medewerkster Brenda van Intertoys Zwolle, ze wil niet met achternaam genoemd worden. ,,We zijn door sommige klanten uitgemaakt voor rotte vis en werden bekogeld met speelgoed.”

De Zwolse Intertoys werd overlopen door klanten die hun cadeaukaart nog wilden verzilveren. Dat kan in heel Nederland nog tot en met zondag. Brenda: ,,Helaas weigerde het systeem dienst. Vanaf 10.30 uur in de ochtend konden we geen cadeaukaart meer invoeren. Toen begon de agressie van de klanten toe te nemen. Na de ‘afkoelingsperiode’ besloten we om de cadeaukaarten maar gewoon als contanten te innen en ze dan later in het systeem in te voeren. Tja, als wij niet door het hoofdkantoor geholpen worden, dan doen we het zelf maar.’’ 

Een woordvoerder van Intertoys erkent dat er incidenten zijn geweest bij vestigingen. ,,Er zijn situaties geweest waar klanten zich niet fatsoenlijk hebben gedragen,” luidt de verklaring van de zegsman. 

Meer probleemfilialen

Zwolle en Wezep waren niet de enige vestiging van de failliete speelgoedketen met problemen. In Amstelveen zou ook een Intertoys dicht zijn gegaan om veiligheidsredenen. Klanten zouden gedreigd hebben spullen uit de winkel te halen als ze de cadeaukaart niet konden inleveren. In de meeste winkels, zoals in het filiaal in Gouda, toonden klanten met cadeaukaarten alle begrip.

De storing zou zijn veroorzaakt door een DDoS-aanval en was pas na enige uren verholpen. Hoewel sommige klanten nog steeds problemen ondervinden, stelt een woordvoerder van de speelgoedgigant dat dit een uitzondering is. ,,Alles functioneert nu weer. Mensen kunnen de bonnen gewoon in de winkel inleveren of online", aldus de zegsman.  Gister liet het bedrijf weten dat cadeaukaarten hun waarde zullen verliezen wegens het faillissement. Klanten hebben nog tot en met zondag om ze in te leveren.

Vrijdag liet de speelgoedketen nog weten dat er nog tienduizenden kaarten in omloop waren met daarop in totaal zo’n 1 miljoen euro.

Volledig scherm
Lange rijen bij Intertoys waar mensen massaal proberen hun tegoedbonnen in te leveren. © Mark Langeslag