Volledig scherm
Marechaussee op Schiphol © REUTERS

Piloten willen duidelijkheid over alarm na onrust Schiphol

Om onrust te voorkomen, moeten de autoriteiten grondig onderzoeken hoe vanavond een vals kapingsalarm kon worden gegeven vanuit een toestel van Air Europa op Schiphol. Dat stelt de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV).

Volgens VNV-voorzitter Willem Schmid is het vooralsnog onduidelijk hoe de alarmering tot stand kwam. Om een dergelijk signaal uit te sturen moeten er vanuit de cockpit een aantal handelingen worden uitgevoerd.

‘Dit moet niet vaak gebeuren’

Schmid: “Er zijn twee methodes om dit te doen. Een piloot kan bellen of via de radio contact opnemen met de verkeerstoren om een kapingsmelding door te geven. De tweede manier is om dit via een apparaatje, de zogenoemde transponder, te doen. Het apparaat staat continu in contact met de verkeerstoren en door het intikken van de viercijferige code 7500 kan de piloot aangeven dat er sprake is van een kaping.”

De VNV wil dat het voorval zo snel mogelijk wordt opgehelderd. ,,We hebben in elk geval kunnen zien dat de protocollen werken op Schiphol, maar het lijkt me duidelijk dat dit niet te vaak moet gebeuren”, aldus Schmid. ,,Er moet grondig onderzocht worden hoe dit heeft kunnen gebeuren.”

  1. Het nieuwe kalifaat in Noordwest-Afrika en Angela de Jong in de Ochtend Show to go

    Het nieuwe kalifaat in Noord­west-Afri­ka en Angela de Jong in de Ochtend Show to go

    Verslaggever Bob van Huet is morgen te gast in de Ochtend Show to go om te praten over de groeiende Islamitische Staat in Noordwest-Afrika. Ook tv-columnist Angela de Jong is te gast om onder meer te praten over de programma’s Dancing on Ice en Kopspijkers. Daarvoor spreken we ook met cabaretier en presentator Jack Spijkerman. De show wordt gepresenteerd door Yora Rienstra en is vanaf 07.30 uur live te zien in onze app en op de site.