Volledig scherm
Aleksandr Borodaj in een interview uit 2015. © AP

Rebellenleider: Door JIT afgespeeld telefoongesprek is nep

Voormalig separatistenleider Aleksandr Borodaj noemt een opgenomen telefoongesprek met de hoge Russische Kremlin-adviseur Vladislav Soerkov nep. Het MH17-onderzoeksteam JIT maakte het gesprek, waarin Borodaj om militaire steun uit Rusland vraagt, gisteren openbaar.

,,Er kan hier geen enkele sprake zijn van authenticiteit, de opname is niet echt. Zoiets heeft nooit plaatsgevonden, het is nep”, verklaart Borodaj vandaag tegenover het Russische persbureau Interfax.

Het gesprek is volgens het JIT opgenomen op de vrijdag voordat vlucht MH17 op 17 juli 2014 uit de lucht werd geschoten. Het zag er in die periode beroerd uit voor de separatisten, die in Oost Oekraïne de Volksrepubliek Donetsk hadden uitgeroepen.  Ze waren omsingeld door Oekraïense troepen, die het gebied wilden heroveren. Borodaj en zijn legerstaf belden verschillende keren met Rusland om met spoed militaire steun te krijgen, zo maakte het JIT woensdag bekend.

Tij keren

In dit gesprek zegt oud-vicepresident van Rusland Soerkov dat hij gesproken heeft met ‘de mensen die gaan over dit militaire verhaal’. Ze zouden gezegd hebben haast te maken, om het tij te keren. Borodaj antwoordt dat hij al een week stand houdt, en dat nog wel een week kan volhouden. ,,Sasja, dat is wat je moet proberen”, besluit Soerkov.

Als het gesprek authentiek is, waar het JIT van uitgaat, betekent het dat er een directe link bestaat tussen de militaire steun uit Rusland – in casu de Buk-raket – en het Kremlin.

Beluister en lees het telefoongesprek hieronder:

  1. Te hard rijden, smartphones en alcohol: meer verkeersongelukken door minder politiecontrole

    Te hard rijden, smartpho­nes en alcohol: meer verkeerson­ge­luk­ken door minder politiecon­tro­le

    Het aantal verkeersongelukken is de afgelopen vijf jaar toegenomen. Dat komt vooral doordat automobilisten te snel rijden, afgeleid zijn (door smartphones) of alcohol op hebben. Bij de ongelukken vielen ook meer doden, blijkt uit het vandaag uitgekomen rapport van de stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Een logische verklaring voor het gedrag van bestuurders is de afname van de handhaving van verkeersregels door de politie, aldus het onderzoeksinstituut.