Volledig scherm
De storingen leidden tot grote vertragingen en vele annuleringen van vluchten. Tienduizenden reizigers werden gedupeerd. © Michel van Bergen

TNO: grote storing brandstof Schiphol door losse nuldraad

UpdateDe twee storingen in de brandstoftoevoer op Schiphol afgelopen zomer hebben geen verband met elkaar. Dat concludeert onderzoeksbureau TNO dat was gevraagd beide gevallen te bekijken. Een losgeraakte voedingsdraad en een of twee defecte apparaten waren in achtereenvolgens juli en augustus de boosdoeners.

Volgens TNO is de oorzaak van de storing op 24 juli, toen vliegtuigen 8,5 uur niet konden tanken, te herleiden naar een fout in de elektrische installatie bij werkzaamheden in februari van dit jaar. Er ontstond toen een losse nuldraad. Bij onderhoudswerkzaamheden op 24 juli zijn vervolgens systemen aangesloten op die losgeraakte draad. Hierdoor kwam er te veel spanning op te staan en ontstond een ,,meervoudige technische storing” en brandden diverse voedingen door. Het gevolg was dat het hele systeem van de kerosinetoevoer zich uitschakelde.

De storing van 9 augustus, toen de brandstoftoevoer 1,5 uur plat lag, werd veroorzaakt door een storing waarbij valse noodstopalarmen vanaf een pier ontstonden. De storingen hebben zich na vervanging van de brandmeldcentrale en een defecte voeding niet meer voorgedaan. TNO vindt het daarom aannemelijk dat de storing is veroorzaakt door een van deze of door beide zaken.

Het is niet aannemelijk dat er een verband is tussen beide storingen, concludeert TNO.

Chaos

Volledig scherm
© Michel van Bergen

De problemen deden zich voor bij brandstofleverancier Aircraft Fuel Supply (AFS). Veel vliegtuigen konden daardoor niet tanken, met vertragingen en annuleringen tot gevolg. Naar schatting 60.000 reizigers werden gedupeerd.

Het is nog niet duidelijk wie er voor de schade moet opdraaien, zeiden AFS en Schiphol tijdens een persconferentie. Claims van luchtvaartmaatschappijen zijn tot nu toe niet binnengekomen bij Schiphol, noch bij AFS. Wel hebben ,,enkele passagiers” een schadevergoeding gevraagd.

TNO, die het onderzoek in opdracht van AFS en Schiphol deed, concludeert dat de brandstofleverancier de procedures heeft gevolgd. Het onderzoeksbureau adviseert de betrokken partijen te kijken naar de continuïteit van de brandstoftoevoer in de toekomst. Ook zou het verdelen van de installaties in secties een optie kunnen zijn om te zorgen dat niet het hele systeem uitschakelt bij een storing.

AFS-directeur Inge Stegmann liet weten de aanbevelingen over te nemen, maar zei ook dat een storing nooit volledig is te voorkomen. ,,Fouten kunnen worden gemaakt, zaken kunnen defect raken, zoals wij allemaal hebben gemerkt.” Volgens André van den Berg, commercieel directeur van Schiphol, is duidelijk dat gesproken moet worden over leveringszekerheid. ,,Maar het is niet reëel te zeggen dat dat naar 100 procent kan. Er kunnen altijd dingen gebeuren.”