Waarom stijgt het aantal verkeersdoden weer? Vijf oorzaken

Decennia lang was Nederland gidsland wat betreft verkeersveiligheid, maar nu stijgt het aantal doden weer. En fors. In 2018 kwamen liefst 65 mensen meer om dan het jaar ervoor, de grootste stijging sinds 1989. Hoe komt dat en wat kan er beter?

1. Nederland wordt drukker

De afgelopen dertig jaar zijn de wegen véél voller geworden. In 1990 reden nog ‘slechts’ 5,1 miljoen personenauto’s rond, eind vorig jaar 8,7 miljoen. Met het aantal bestelbusjes en vrachtwagens erbij schiet het aantal voertuigen op Nederlandse wegen dit jaar voor het eerst door de 10 miljoen heen. ,,Daarmee groeit de kans op conflicten met andere verkeersdeelnemers”, stelt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen.

De cijfers liegen in ieder geval niet: nadat het aantal dodelijke slachtoffers sinds de jaren ’70 consequent daalde, keerde de trend in 2013. Afgelopen jaar kwamen er 65 mensen meer om dan in 2017. In totaal vallen er nu ruim 100 doden per jaar meer dan in 2013. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). 

  1. Woeste Ajax-fan (56) verlaat Brabantse amateurclub na bekladding: ‘Ze schreven kankerjood op mijn auto’
    PREMIUM

    Woeste Ajax-fan (56) verlaat Brabantse amateur­club na bekladding: ‘Ze schreven kankerjood op mijn auto’

    Lastiggevallen worden omdat je voor Ajax bent. Het overkomt de 56-jarige Stef Driesse uit het Brabantse Willemstad al jaren. Afgelopen weekend was het opnieuw raak: vandalen bekladden zijn auto met grove scheldwoorden en gingen er met twee clubvlaggen en een Ajax-beeld vandoor. ,,Ik heb meteen afscheid genomen van mijn voetbalclub, want ik vermoed dat de daders daar vandaan komen.”