Volledig scherm
Foto ter illustratie © Emiel Muijderman DTCT

Wat te doen tegen de hitte: 10 do's and don’ts

Het zal je niet ontgaan zijn, maar het wordt de komende dagen warm. Tropisch warm zelfs. In een groot deel van het land ligt de temperatuur boven de 30 graden. We krijgen te maken met code oranje, misschien zelfs code rood, en het RIVM heeft een hitteplan afgekondigd. Maar wat kun jij zelf doen tegen de hitte? Tien do's and don'ts. 

1. Drink zoveel mogelijk. Het liefst water, minimaal twee liter per dag. Wat ook kan helpen, is lauwwarme (kruiden)thee. De hitte van de thee zorgt voor een tijdelijke verhoging van je lichaamstemperatuur. Je lichaam reageert daarop door je thermostaat in je hersenstam lager te zetten, met als gevolg dat je het niet zo snel warm krijgt.

2. Verkoel jezelf regelmatig. Als het even kan, is een duik in het zwembad natuurlijk ideaal. Maar omdat niet iedereen die luxe heeft, zijn er gelukkig ook andere trucjes om je lichaam te verkoelen. Houd je polsen onder de stromende kraan, zet een ventilator aan of leg een koud washandje in je nek.

3. Smeren, smeren, smeren. Het kan niet vaak genoeg gezegd worden. Als je naar buiten gaat, zorg er dan voor dat je beschermd bent. Smeer jezelf iedere twee uur in en draag eventueel een hoed of pet.

4. Yoghurt, tomaten en komkommers zijn de perfecte producten om te eten met warm weer. Ze bestaan voor een groot deel uit water en hydrateren dus goed. Hetzelfde geldt voor bessen, druiven, (water)meloenen en aardbeien.

5. Accepteer dat het warm is. Zeuren over de hitte zorgt er niet voor dat de temperaturen zullen dalen. Sterker nog: als je je druk maakt, komt er stress vrij. En we weten allemaal dat stress de hartslag verhoogt en het lichaam opwarmt. En dat zorgt er dan weer voor dat je meer gaat zweten.

1. Als het 38 graden is, wil je niets liever dan een glas water met ijsklontjes. Toch raden we je aan om dat te laten staan. Het ijskoude water zorgt namelijk voor een averechts effect. Je lichaamstemperatuur daalt tijdelijk, maar zal vervolgens als tegenreactie weer gaan stijgen. Lang verhaal kort: je krijgt het extra warm als je ijskoud water drinkt. Klinkt onlogisch, is het niet.

2. Ben je een sportfanaat? Sporten mag, maar doe het vooral niet tussen 12.00 en 16.00 uur. Dat zijn namelijk de warmste uren van de dag. Sta een keertje wat vroeger op om te hardlopen of wacht tot de zon weer ondergaat.

3. Als je gaat hardlopen of wandelen, loop dan niet op straat. Asfalt en beton warmen onder de zon sterk op en kaatsen de hitte terug. Kies liever voor gras of bosgrond.

4. Beperk pikant eten, alcohol, sigaretten en cafeïne. Je zweetklieren worden gestimuleerd als je bepaalde voedingsmiddelen eet. Hete pepers zijn daar een goed voorbeeld van. Die zorgen ervoor dat je hartslag verhoogt, je lichaamstemperatuur stijgt en je uiteindelijk meer gaat zweten.

5. Gebruik zo min mogelijk make-up en huidoliën. Deze producten hebben de neiging om je lichaam te isoleren. Gevolg: je hebt meer moeite met afkoelen.

Klimaatwetenschapper Dim Coumou legt in de video hieronder uit hoe het komt dat we steeds vaker te maken krijgen met hittegolven:

  1. Zaak terreurverdachten, onvrede over Eredivisietijden en beste bartender in De Ochtend Show to go

    Zaak terreurver­dach­ten, onvrede over Eredivisie­tij­den en beste bartender in De Ochtend Show to go

    In De Ochtend Show to go van maandag 19 augustus praat Cyril Rosman ons bij over de zaak van de terreurverdachten die vorig jaar opgepakt werden. Matthijs Keuning legt ons uit waarom voetbalsupporters ontevreden zijn met de nieuwe Eredivisietijden op zondagavond. Ook live in de studio is Tess Posthumus, die in 2018 uitgeroepen werd tot beste vrouwelijke bartender. De show wordt gepresenteerd door Hila Noorzai en is vanaf 7.30u live te zien in onze app en op deze site.