Volledig scherm
PREMIUM
Paul Broer, plaatsvervangend portefeuillehouder verkeer bij de nationale politie en hoofd infra bij de politie Den Haag © Guus Schoonewille

‘We moeten stoppen met ‘ik eerst’ op de weg’

Bumperkleven, niet laten invoegen, afsnijden, een afgesloten weg toch inrijden. De politie maakt zich  zorgen over het toenemende asociale gedrag op de weg. Om de trend te keren moeten ook gewone agenten verkeershufters vaker gaan bekeuren.

Hij merkt het in zijn eigen werk, zegt Paul Broer, plaatsvervangend portefeuillehouder verkeer van de politie. ,,Laatst reed ik op de A15 richting Rotterdam: in uniform, maar met een onherkenbare politiewagen. Ineens haalde een Tesla met hoge snelheid rechts in.” De bestuurder toonde geen begrip dat hij aan de kant werd gezet. ,,Ik kan heel goed autorijden en met deze auto is een hoge snelheid geen probleem, vond hij.”

Was de verruwing lange tijd een gevoel, het is voor de politie tegenwoordig meetbaar. Het aantal gemelde verkeersruzies verdubbelde afgelopen vijf jaar van 3140 in 2013 naar 6340 vorig jaar, bleek uit door EenVandaag opgevraagde politiecijfers. Politiemensen kregen vorig jaar 824 maal met geweld in het verkeer te maken, 300 keer meer dan in 2017. Ook de honderden weginspecteurs Rijkswaterstaat krijgen vaak met agressie te maken als zij verkeersongelukken afhandelen. Ondertussen steeg het aantal verkeersdoden vorig jaar naar 678, een stijging van 11 procent.

  1. Na de boeren nu de bouwvakkers: 'Acties tegen stikstofbeleid op Malieveld’
    PREMIUM

    Na de boeren nu de bouwvak­kers: 'Acties tegen stikstofbe­leid op Malieveld’

    In navolging van de boeren bereidt nu ook de bouwsector grootschalige acties voor om tegen het stikstofbeleid van de regering te protesteren. Vanuit onder meer Staphorst is de stichting Grond in Verzet in oprichting, en binnen een etmaal schaarden zo’n vijfduizend bedrijven, bouwvakkers en aannemers zich achter de actiegroep. Een datum voor een landelijk protest, wellicht op het Malieveld, is al gekozen: 30 oktober.