Volledig scherm
PREMIUM
Meryem Maskouri (17), Marokkaanse ouders, leerling 5 vwo: ,,Een Nederlandse vriendin wilde eens weten wat het is om te vasten. Ik heb haar uitgenodigd, ze is blijven slapen. Dat was leuk en gezellig. Ze vertelt me op haar beurt meer over hoe zij is opgevoed. We praten ook veel over gevoelige onderwerpen. Je hoeft het niet altijd met elkaar eens te zijn, als je maar weet waarom iemand iets denkt. Ik sta altijd open voor vragen. Iemand vroeg me wel eens of ik thuis ook een hoofddoek draag. Ik vind het een blijk van interesse als mensen zulke dingen vragen.'' © Dingena Mol

'Zeg juist wél iets over die hoofddoek'

Het zijn spannende tijden, waarin groepen tegenover elkaar komen te staan. Ook op school. Hoe ga je daarmee om als docent? Het boek Help, onze school is gekleurd! biedt een helpende hand.

De nood is hoog, stellen auteurs Machteld de Jong (lector diversiteitsvraagstukken aan Hogeschool InHolland) en Huub Nelis (oprichter bureau Youngworks). Ouders willen hun kinderen niet meer naar een 'zwarte' school sturen. Allochtone leerlingen worden op hun beurt steeds bozer, omdat ze zich niet meer gezien en gehoord voelen. En leraren staan erbij en kijken ernaar. Ze mijden lastige onderwerpen, zijn bang te worden uitgemaakt voor racist en gedragen zich krampachtig.