Volledig scherm
Spoorwegovergang in de Maaslijn. © ProRail

Bijna zestig miljoen extra voor elektrificatie van de Maaslijn

NIJMEGEN - Het Rijk en de provincies Limburg, Brabant en Gelderland leggen samen bijna zestig miljoen euro extra bij voor de elektrificatie van de Maaslijn. De aanpak van de lijn van Roermond, via Venlo naar Nijmegen moet uiterlijk december 2024 zijn afgerond.

Dat laten staatssecretaris Stientje van Veldhoven en gedeputeerde Hubert Mackus weten aan respectievelijk de Tweede Kamer en Provinciale Staten.

Limburg moet het diepst in de buidel tasten voor het project dat de voorbije jaren veel duurder bleek te zijn dan de 154,6 miljoen euro die provincie oorspronkelijk had berekend. Limburg zou al 65 miljoen betalen voor het project, maar verhoogt die bijdrage nu tot bijna honderd miljoen. Staatssecretaris Van Veldhoven lapt tien miljoen extra bij, waarmee de Rijksbijdrage uitkomt op zestig miljoen. Noord-Brabant en Gelderland leggen respectievelijk tien en vier miljoen euro extra bij, waarmee hun bijdrage uitkomt op 31,6 en 21,5 miljoen euro.

Storingsgevoelig

In totaal is er nu 213 miljoen beschikbaar voor de elektrificatie van de lijn en de aanleg van stukjes dubbel spoor waar treinen elkaar kunnen passeren. De maatregelen moeten leiden tot een stabielere dienstregeling. Momenteel rijden er storingsgevoelige dieseltreinen op het traject. Doordat er sprake is van enkel spoor, moeten tegemoetkomende treinen op elkaar wachten. Bij een vertraging leidt dat tot een sneeuwbaleffect.

De kosten voor het project liepen de afgelopen jaren fors uit de klauwen. In 2017 schrapte Mackus al de aanleg van station Grubbenvorst uit de plannen, toen duidelijk werd dat enkele grote uitgaven niet begroot waren. Het besluit leidde echter tot zoveel politieke discussie dat het plan een jaar extra vertraging opliep.

Vertraging

Volledig scherm
Station Boxmeer. © Ed van Alem

Vorig jaar bleek dat er ondanks de bezuiniging nog altijd een enorm tekort overbleef. Door de aantrekkende economie zijn bouwkosten veel hoger geworden. Maar ook de opgelopen vertraging jaagt de prijs omhoog. Elk jaar extra is goed voor 3 procent hogere kosten, rekent Mackus voor. De vernieuwde Maaslijn zou oorspronkelijk in december 2020 worden opgeleverd. Dat wordt in de nieuwe planning drie tot vier jaar later

Mackus zegt er alles aan te doen om die oplevering zo vroeg mogelijk te laten plaatsvinden. Dat is niet alleen goed voor de reizigers, die momenteel last hebben van een instabiele dienstregeling met oude dieseltreinen, maar ook voor de schatkist van provincie en Rijk. Een jaar eerder opleveren scheelt zes tot zeven miljoen euro.

Daar komen voor de provincie nog de vergoedingen bij die betaald moeten worden aan vervoerder Arriva. Dat bedrijf had al nieuwe elektrische treinen besteld. Het maakt nu jarenlang hogere kosten doordat dieseltreinen veel duurder zijn in onderhoud en verbruik. Die kosten kan Arriva volgens de concessie op Limburg verhalen.

Pap

Mackus maakte de hoogte van het tekort op de Maaslijn tot vandaag nooit bekend. Nu blijkt het dus om een tekort van 58,4 miljoen euro te gaan op een bedrag van 154,6 miljoen. Tweede Kamerleden Erik Ronnes uit Boxmeer en Mustafa Amhaouch uit Panningen (beiden CDA) riepen begin dit jaar in een brief de staatssecretaris op het heft in handen te nemen bij de Maaslijn.  Het ministerie concludeert dat de regio de klus niet zelf kan klaren, schiet nu financieel te hulp, maar krijgt ook een dikkere vinger in de pap. Feitelijk neemt Van Veldhoven de uitvoering van het project over.  Aanpassing van de plannen is niet meer mogelijk.

De provincies en het ministerie hebben afgesproken dat degene die wijzigingen wil, daar zelf voor op moet draaien. Daar staat tegenover dat het Rijk nu ook garant staat voor de helft van eventuele tegenvallers. Limburg draait voor de andere helft op. In de oude overeenkomst moest Limburg nog 80 procent van financiële tegenvallers ophoesten. Brabant en Gelderland hoeven niet meer over de brug te komen met geld als er tegenvallers zijn.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Maasland