Volledig scherm
PREMIUM
Frans van Dommelen bij de nieuwe beveiligingssystemen in Venray. © Ed van Alem

Minder storingen op De Maaslijn: ‘Maar weet één ding, een storingsvrij spoor heb je nooit.’

VENRAY/BOXMEER  - Veel treinreizigers die gebruik maken van de Maaslijn zullen zeggen: ‘Eerst zien, dan geloven’. Maar volgens bouwmanager Frans van Dommelen van ProRail zullen er over een paar weken echt een stuk minder storingen zijn dan voorheen op de geplaagde treinverbinding tussen Roermond en Nijmegen.

Volledig scherm
Frans van Dommelen. © Ed van Alem

Het is allemaal het gevolg van een vernieuwing van het beveiligingssysteem. Vanaf komende vrijdag wordt dat in delen in gebruik genomen. Afgelopen maanden is zo’n slordige duizend kilometer nieuwe kabels gelegd op het traject Blerick-Nijmegen en zijn er acht nieuwe technische ruimtes ingericht: in Mook, Cuijk, Beugen, Boxmeer, Vierlingsbeek, Venray, Meerlo en Lottum. Investering: 35 miljoen euro.

Vanaf vrijdag zullen alle bij ProRail beschikbare technische mensen bezig zijn om in delen het oude beveiligingssysteem af te koppelen en het nieuwe aan te koppelen. ,,Alle oude draden worden doorgeknipt. Alle verbindingen tussen hoofdkantoor Utrecht en de nieuwe schakelkasten zijn getest en werken. Maar we kunnen het laatste stukje op het spoor pas aansluiten als er geen treinen rijden. Vandaar dat er de komende dagen veel overlast zal zijn.”

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Maasland