Volledig scherm
Een F-35 © videostill

Vliegbasis De Peel gaat voor overlast zorgen, dat staat vast

6 vragen overBOXMEER - Het ministerie van Defensie gaat Vliegbasis De Peel in Vredepeel weer gebruiken. Dat betekent dat er straks behalve vanaf vliegveld Volkel ook militaire vliegtuigen vanaf De Peel over het Land van Cuijk gaan razen.

Bert Kwast, strategisch adviseur van Defensie, gaf onlangs in Boxmeer voor zo’n honderd belangstellenden uit Boxmeer en Sint Anthonis tekst en uitleg. ,,Ik begrijp dat niet iedereen blij is. Want het gaat overlast veroorzaken”, zegt Kwast.

Zes vragen over De Peel.

1. Waar gaat de F35 vliegen?

Volledig scherm
Klik voor een grotere weergave. © DG / vRD

De landingsbaan, die nu nog deels overwoekerd is met onkruid, ligt van zuidwest naar noordoost. Richting het noordoosten liggen Overloon en Vierlingsbeek in het verlengde van de landingsbaan. Afhankelijk van de wind zullen de vliegtuigen over die dorpen opstijgen of landen. De vliegroutes moeten nog bepaald worden. Daarbij wordt rekening gehouden met de vliegbewegingen vanaf Volkel, Eindhoven en Weeze.

Er wordt in drie periodes van zes weken gevlogen. Het gaat voor de twaalf jachtvliegtuigen om maximaal 1800 zogenaamde sorties, 3600 vliegbewegingen. Een sortie is een vlucht met opstijgen en landen.

Daarnaast blijven de helikopteroperaties zoals ze nu ook uitgevoerd worden en blijft de modderstrook om te oefenen met de Herculesvliegtuigen.

2. Wordt er ook ’s nachts gevlogen?

Ja. Er moet door de piloten ook geoefend worden als het donker is. In de winter is het eerder donker, dus dan zal daar ook gebruik van gemaakt worden. Maar een nachtvlucht telt voor het aantal vliegbewegingen zwaarder mee dan een vlucht overdag. Een vlucht na elf uur ‘s avonds telt voor vijf vluchten.

3. Waarom De Peel heropenen en niet de voormalige vliegbasis Twenthe of Soesterberg?

Het gaat om de zogenaamde geluidsruimte waar Defensie mee te maken heeft. Alle militaire vliegbasis zitten vol. Na jaren van bezuinigen heeft Defensie weer geld om te investeren. Er zijn zelfs negen extra F35’s besteld. De Luitenant-generaal Bestkazerne in Vredepeel is altijd eigendom van Defensie geweest. Dat geldt niet voor Twenthe en Soesterberg. Dat zijn nu civiele luchthavens.

4. Komt er ook meer personeel op De Peel en daardoor nog meer verkeer door Westerbeek?

Volgens bewoners van Westerbeek rijdt er nu dagelijks een treintje auto’s met mensen in militaire kleding door het dorp op weg naar de vliegbasis de Peel. ‘Ze hebben altijd haast omdat ze laat zijn of snel naar huis willen.’ Maar, zo laat Bert Kwast weten, defensie heeft geen invloed op de route die personeel moet rijden. Het is aan de gemeente om te kijken of ze de route door Westerbeek met verkeersremmende maatregelen verkeersluw kunnen kan krijgen. Door het uit de winterslaap halen van de vliegbasis zal er een kleine stijging van het personeel zijn, is de verwachting.

5. Wanneer gaat er gevolgen worden?

Er moet door de regering een zogenaamd luchthavenbesluit genomen worden. De ministerraad besluit daar in mei 2021 over. In juli 2021 wordt het door de Raad van State behandeld en in september wordt dat luchthavenbesluit in Staatsblad gepubliceerd. Pas daarna zal defensie beginnen met het opknappen van het vliegveld. Wanneer er gevlogen kan worden is afhankelijk van hoe lang het geschikt maken van het vliegveld duurt.

6. En hoe zit het met de stikstofdiscussie?

Daar loopt ook Defensie tegenaan. Er zal gecompenseerd moeten worden. Hoe Defensie dat gaat doen, weten ze zelf ook niet. Adviseur Bert Kwast: ,,Daar zullen we een harde dobber aan hebben.”

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Maasland