Volledig scherm
© AP

Boeing geeft fouten toe bij fatale vliegtuigongelukken Indonesië en Ethiopië

De baas van Boeing geeft toe dat het bedrijf fouten heeft gemaakt bij de vliegtuigongelukken met de 737 Max in Indonesië en Ethiopië waarbij in totaal 346 mensen omkwamen. Een veiligheidslampje deed het meer dan een jaar niet, maar Boeing meldde niets aan de toezichthouders.

De communicatie met toezichthouders, klanten en het publiek was ‘inconsistent’. ,,Dat is onacceptabel,” vertelt CEO Dennis Muilenburg. De Amerikaanse luchtvaartautoriteiten leggen de schuld bij Boeing, dat niets zei over een kapot lampje in de cockpit. De toestellen crashten doordat de neus van de vliegtuigen naar beneden werden gedrukt door een softwarefout. Het lampje zou de piloten waarschuwen als er fouten optreden, maar dit gebeurde dus niet. ,,We hebben duidelijk een fout gemaakt bij het implementeren van dit waarschuwingssysteem.” 

Verder voegt hij eraan toe dat de gebeurtenissen met ‘nederigheid’ moeten worden benaderd. Het bedrijf focust zich nu op het terugwinnen van het vertrouwen, stelt de topman.

Muilenburg heeft er vertrouwen in dat het vliegtuig nog dit jaar weer de lucht in kan. De Boeing 737 Max staat inmiddels drie maanden aan de grond. Toezichthouders moeten de langverwachte software-update nog goedkeuren.

Piloten zijn woest dat het bedrijf geen melding maakte van het kapotte waarschuwingssysteem. 

  1. Iran entert Britse olietankers in Straat van Hormuz
    Update/video

    Iran entert Britse olietan­kers in Straat van Hormuz

    Iran heeft een Britse olietanker geconfisqueerd die door de Straat van Hormuz voer. De Britse olietanker Stena Impero werd vanmiddag geënterd door leden van de Iraanse Revoltionaire Garde. Een klein uur later leek de tanker Mesdar aan de beurt. Ook dat schip werd geënterd en maakte een scherpe koerswijziging, volgens de Britse regering omdat het gekaapt werd. Later mocht de Mesdar zijn aanvankelijke koers toch weer vervolgen. De onduidelijkheid en reacties van de regeringen tekenen de opgelopen spanningen in de voor olie zo belangrijke regio.