Volledig scherm
Columnist Rob Berends.

Buschauffeurs

ColumnBuschauffeurs die geen koffie drinken om te voorkomen dat ze onderweg moeten plassen. Chauffeurs die elk rood stoplicht onderweg vervloeken omdat ze weten dat ze achter raken op hun dienstregeling. Chauffeurs die hopen dat er geen vrouwen met kinderwagens bij de halte staan, omdat die meer tijd nodig hebben om in te stappen.

De kranten stonden deze week vol klachten van het stakende personeel in het streekvervoer. De werkdruk is te hoog, vervoersbedrijven vechten hun concurrentiestrijd uit over de ruggen van hun medewerkers. Uiteindelijk is het de schuld van de marktwerking.

Hier doet zich een bijzonder verschijnsel voor. De overheden die het openbaar vervoer aanbesteden, meestal provincies, schrijven hele pakketten met voorwaarden. De bussen moeten milieuvriendelijk zijn, ze moeten rijden op gas opgewekt uit ons tuinafval, ze moeten voorzien zijn van een omroepinstallatie, van prullenbakken, van een goede vering, van comfortabele stoelen, van goed werkende stopknoppen, enzovoort. Elk onderdeel van een bus wordt behandeld.

Over de chauffeurs zwijgen de overheden. Nou ja, in het bestek dat de provincie Gelderland voor de Veluwe maakte, staat nog net dat ze de Nederlandse taal moeten beheersen en jaarlijks op cursus moeten. Omdat busbedrijven toch ergens de concurrent moeten verslaan, liggen bij de kosten van het personeel de mogelijkheden.

Het gaat te ver om de marktwerking in het openbaar vervoer als één grote poel van ellende te zien. zonder marktwerking reden er nu geen treinen in de Achterhoek meer. Had het kabinet in de jaren 90 zijn oren laten hangen naar de NS, dan waren de sporen in de Achterhoek nu overwoekerd met berken, bramen en brem. Dan reed niet de 'Ellen ten Damme' of de 'Guus Hiddink' tussen Winterswijk en Zutphen, maar waren zandhagedissen en salamanders er de baas. Want, vond de NS destijds, van die suffe boerenlijntjes viel niks meer te maken. Syntus en later Arriva bewijzen inmiddels al vele jaren het tegendeel. Dat in de afgelopen week uitgerekend de baas van de NS zich schaarde onder de tegenstanders van marktwerking, is op zijn minst nogal schaamteloos.

Intussen zijn de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland aan het kijken of ze het openbaar vervoer in het vervolg niet samen kunnen aanbesteden. Het vervoer kan er efficiënter door worden, hopen ze in de provinciehuizen. De Arriva's en de Connexxions van deze wereld kunnen vast nog wel iets scherper inschrijven. Als ik buschauffeur was, zou ik daar niet helemaal gerust op zijn.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.
  1. Het raadsel van Thierry Baudet
    PREMIUM
    Column

    Het raadsel van Thierry Baudet

    Toen twee jaar geleden de Kamerverkiezingen in aantocht waren, besloot de Gelderlander alle lijsttrekkers uit te nodigen voor een interview. Nadat na veel bellen, mailen en onderhandelen de grote namen waren vastgelegd, lag er nog een vraag op tafel: vragen we Jan Roos of Thierry Baudet? Beiden hadden een nieuw partijtje opgericht en hoopten op de golven van het ongenoegen over de nasleep van het Oekraïne-referendum de Tweede Kamer binnen te surfen.
  2. Lang geleden dat ik zo’n protserige toespraak meemaakte
    PREMIUM
    column

    Lang geleden dat ik zo’n protserige toespraak meemaakte

    Werd ik gisterochtend wakker in een ander Nederland? Terwijl ik antwoord zocht op die vraag, verdwaalde ik in een herinnering. En was weer terug in mijn schooljaren, mijn gymnasiumtijd op het Canisiuscollege in Nijmegen, tweede helft jaren zestig. Behalve dat je je door je leerplicht heen ploeterde, kon je ook lid worden van diverse clubs en clubjes. Je mocht natuurlijk zelf weten of je dat deed, maar het was toch min of meer verplicht. Als je er vanaf zag, konden je rapportcijfers er gehavend uitzien.

Columns