Volledig scherm
Een trein van Arriva op station Mook Molenhoek. © Theo Peeters

Arriva: extra spitstrein tussen Cuijk en Nijmegen

CUIJK / NIJMEGEN - Vervoerder Arriva wil in de ochtendspits een extra trein inzetten op de Maaslijn. Die spitstrein moet twee keer pendelen tussen Cuijk en Nijmegen. In ruil daarvoor verliest Boxmeer de aansluiting op die spitstrein, en raakt Venray de vroegste trein richting Venlo kwijt.

Dat blijkt uit een adviesaanvraag die Arriva heeft ingediend bij het Reizigersoverleg Limburg. Volgens het ov-bedrijf leidt de huidige spitstrein van 8.03 uur tussen Boxmeer en Nijmegen bijna dagelijks tot vertragingen. 

Die trein is in de vroege ochtend tussen de toch al krappe kwartier-dienstregeling gepropt om de drukte op de Maaslijn weg te werken. Omdat een deel van de Maaslijn slechts één spoor heeft, heeft een kleine vertraging meteen gevolgen voor tegemoetkomende treinen en breiden problemen zich als een olievlek uit.

Minder vertragingen

Met ingang van 2 september wil Arriva daarom een extra spitstrein in Cuijk laten starten. Tussen Cuijk en Nijmegen ligt meer dubbel spoor, waardoor dan minder vertragingen worden verwacht.

Alle extra ritten worden gecompenseerd door de vroegste treinen vanuit Venray naar Venlo uit de dienstregeling te schrappen. Volgens Arriva zit er gemiddeld één passagier in de trein die op werkdagen om 5.19 uur en op zaterdag om 6.19 uur richting Venlo vertrekt. 

De vroegste trein op zondag telt gemiddeld twee passagiers. Die zullen vanaf september ander vervoer moeten zoeken of later moeten vertrekken, als het aan Arriva ligt.

Bovenleiding in 2024

Alle plannen zijn onderdeel van een project dat de vele storingen en vertragingen op de Maaslijn moet beperken. Uiterlijk in december 2024 moet de lijn zijn voorzien van bovenleiding, waardoor Arriva nieuwe, minder storingsgevoelige elektrische treinen in kan zetten.

Oorspronkelijk zou de elektrificatie al in 2020 zijn afgerond, maar door politieke besluiteloosheid en financiële tekorten liep het project vertraging op. In april werd bekend dat het rijk en de provincies samen bijna 60 miljoen euro extra voor het project uittrekken. Provincie en Arriva bekijken nu maatregelen die de pijn tot 2024 moeten verzachten. Het geschuif met de spitstreinen is één van die ingrepen.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Maasland