Volledig scherm
Drukte op station Cuijk. Archieffoto © Ed van Alem

Arriva zet alle zeilen bij om de chaos op de Maaslijn te stoppen

NIJMEGEN/ BOXMEER - Een nieuwe dienstregeling, extra treinen en betere communicatie. Vervoerder Arriva zet vanaf 2 september alles in om de drukte op de Maaslijn in goede banen te leiden. 

De Maaslijn, tussen Roermond en Nijmegen, is een van de drukste regionale treinverbindingen van Nederland. Iedere ochtend stappen tussen 07.00 uur en 09.00 uur duizenden studenten en werkenden op de trein, als deze tenminste rijdt.

De Maaslijn wordt al jaren geteisterd door vertragingen, uitvallende treinen en storingen op het spoor. Vanaf het begin van het collegejaar, 2 september, zet Arriva alle zeilen bij.

‘Veroorzaker van eigen chaos’

,,We waren iedere ochtend de veroorzaker van onze eigen chaos’’, zegt Frank van Setten, adjunct-directeur Trein van Arriva. Hij doelt hiermee op de eerste trein van Nijmegen naar Boxmeer. Deze nam een extra treinstel mee, zodat die de trein terug naar Nijmegen langer kon maken. 

,,Alleen duurde het overzetten van de coupés altijd langer dan gepland.’’ Met als gevolg een domino-effect van vertragingen. 

Quote

Het zijn kleine maatrege­len, maar voor een echte oplossing zorgt het niet

Kees Braam, Reizigersbelangenvereniging Rover

Enkel spoor

Het grootste probleem bij de Maaslijn is namelijk het enkelspoor. Er zijn van Boxmeer tot Nijmegen slechts vier punten met meerdere sporen. Dit is op station Boxmeer zelf, bij Beugen en op station Cuijk. Vanaf Mook-Molenhoek blijft het uiteindelijk dubbelspoor tot aan Nijmegen. Alle kilometers daar tussenin heeft het traject enkelspoor en is inhalen dus onmogelijk.

,,Als één trein vertraging heeft moeten andere treinen wachten.’’ Uiteindelijk hoopt dit allemaal op tot een grote chaos.

Van Setten belooft verbetering. Op aanraden van ProRail en Provincie Limburg schrapt Arriva de eerste trein naar Boxmeer. ,,Hiermee maken we vijftien mensen ongelukkig, maar duizend mensen blij.’’

Daarvoor in de plaats rijden er in de spits twee extra treinen tussen Cuijk en Nijmegen. En hier kan het wel, want het grootste gedeelte is dubbelspoor en is het drukste deel qua reizigers.

(Tekst loopt door onder kaart)

De route van de Maaslijn

Niet meer wachten op een koud perron

Om de vertraging zoveel mogelijk te beperken zet Arriva ook weer tijdelijke instaphulpen in. Op het perron wijzen zij reizigers op lege plekken, zodat het in- en uitstappen vlot gaat. En mocht er toch een trein vertraging hebben of uitvallen, dan krijg je via de Arriva-app een melding op je telefoon. ,,Dat scheelt wachten op een koud perron.’’

,,Het zijn kleine maatregelen, maar voor een echte oplossing zorgt het niet’’, zegt Kees Braam van reizigersbelangenvereniging Rover. ,,Je kan alleen Arriva niet alles verwijten.’’ Braam is van mening dat onder meer de provincie Limburg jaren geleden een verkeerd besluit heeft genomen.

,,Door de spoorlijn eerst te elektrificeren kunnen er snellere treinen rijden. Dat zou in 2024 gebeuren. Maar de problemen op het spoor blijven.’’ Pas als er dubbelspoor ligt komt er volgens hem echt verbetering.

De vernieuwde dienstregeling is al te vinden op arriva.nl

Volledig scherm
De treinen op de Maaslijn zitten vaak overvol met passagiers. © Ed van Alem
De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Maasland