Volledig scherm
Bouwvakkers storten beton voor de nieuwe fietsbrug tussen Cuijk en Mook. © Ed van Alem

Een bouwkuip in de Maas en trillingsarme palen: dat kun je al zien van de fietsbrug tussen Cuijk en Mook

CUIJK / MOOK - Vanuit de trein of vanaf de dijk kun je het zien: bouwvakkers zijn begonnen met het storten van betonnen boorpalen voor de nieuwe fietsbrug tussen Cuijk en Mook. Vaak worden zulke palen geheid, maar omdat de fietsbrug naast een spoorbrug komt, worden trillingsarme palen gebruikt, zegt  omgevingsmanager Hans Coenen.

Verder kunnen voorbijgangers kijken naar de aanleg  van een bouwkuip in de Maas. De bouw van de aanbruggen op de oevers begint later. Van de rest van de brug is nog niets te zien: de brug zelf wordt gebouwd in Schiedam, door Züblin-HSM. In september 2020 moet die klaar zijn.

De bouw van de brug begon officieel vorige maand, toen leerlingen van basisschool ’t Startblok twee bergen zand verplaatsten.

De hoofdoverspanning wordt 147 meter en is van staal. De aanbruggen in de uiterwaarden zijn van beton. Het grootste deel van het fietspad is 4 meter breed. Op de brug zelf wordt de strook voor fietsers en voetgangers 6 meter breed. De gemeente Mook rekent erop dat er dagelijks 1600 fietsers over de brug rijden die onderdeel is van het snelfietspad tussen Nijmegen en Cuijk.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Maasland