Volledig scherm
Arrivatrein tussen Cuijk en Nijmegen. © Theo Peeters

Extra spitstrein op Maaslijn, Boxmeer verliest aansluiting

BOXMEER - Vervoerder Arriva wil in de ochtendspits een extra trein inzetten op de Maaslijn. Die spitstrein moet twee keer pendelen tussen Cuijk en Nijmegen. In ruil daarvoor verliest Boxmeer de aansluiting op die spitstrein, en raakt Venray de vroegste trein richting Venlo kwijt.

Dat blijkt uit een adviesaanvraag die Arriva heeft ingediend bij het Reizigersoverleg Limburg.

Volgens het ov-bedrijf leidt de huidige extra spitstrein van 8.03 uur tussen Boxmeer en Nijmegen bijna dagelijks tot vertragingen. Die trein is tussen de toch al krappe kwartier-dienstregeling gepropt om de drukte op de Maaslijn weg te werken. Omdat een deel van de Maaslijn slechts één spoor heeft, heeft een kleine vertraging meteen gevolgen voor tegemoetkomende treinen en breiden problemen zich als een olievlek uit.

Compensatie

Met ingang van 2 september wil Arriva daarom de spitstrein niet meer in Boxmeer, maar in Cuijk laten starten. Tussen Cuijk en Nijmegen is meer dubbel spoor, waardoor minder problemen worden verwacht. Ook is het dan mogelijk om de trein twee keer in de ochtendspits op en neer te laten rijden, en twee extra ritten tussen Nijmegen en Nijmegen Heyendaal te laten rijden.

Alle extra ritten worden gecompenseerd door de vroegste treinen die nu vanuit Venray naar Venlo rijden uit de dienstregeling te schrappen. Volgens Arriva zit er gemiddeld één passagier in de trein die op werkdagen om 5.19 uur en op zaterdag om 6.19 uur richting Venlo vertrekt. De vroegste trein op zondag telt gemiddeld slechts twee passagiers. Die zullen vanaf september ander vervoer moeten zoeken, of later moeten vertrekken als het aan Arriva ligt.

Alle plannen zijn onderdeel van een project dat de vele storingen en vertragingen op de Maaslijn moet beperken. Uiterlijk in december 2024 moet de lijn zijn voorzien van bovenleiding, waardoor Arriva nieuwe elektrische treinen in kan zetten. Die zijn minder storingsgevoelig en trekken sneller op.

Oorspronkelijk

Oorspronkelijk zou de elektrificatie al in 2020 afgerond zijn, maar door politieke besluiteloosheid en financiële tekorten liep het project vertraging op. In april werd bekend dat het Rijk en de provincies samen bijna zestig miljoen extra uittrekken om het project vlot te trekken. Provincie en Arriva bekijken nu maatregelen die de pijn tot 2024 moeten verzachten. Het geschuif met de spitstreinen is één van die ingrepen. Ook gaat Arriva het onderhoud van de huidige oude dieseltreinen verbeteren.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Maasland