Volledig scherm
Arrivatrein op de Maaslijn voor vertrek vanaf station Cuijk. © Ed van Alem

PvdA Brabant roept provincie op: voorkom verdere vertraging Maaslijn

De PvdA-fractie in de Brabantse provincieparlement vreest dat het gesteggel over de kosten van de Maaslijn tot verdere vertraging van de elektrificatie van het traject gaat leiden. De provincie Brabant betaalt ook mee aan de aanpassing van de Maaslijn.

De provincies Limburg en Gelderland zijn al maanden in een conflict verwikkeld over een nieuw miljoenentekort voor de Maaslijn.

Gelderland zou niet willen meebetalen aan de extra kosten voor elektrificatie van de spoorlijn tussen Roermond en Nijmegen. De onenigheid heeft mogelijk als gevolg dat de reiziger langer genoegen moet nemen met (vervuilende) dieseltreinen, vertragingen, drukte tijdens de spits en uitval van treinen en overlast.

De elektrische treinen voor de Maaslijn zijn al besteld en zullen na levering langere tijd stil moeten blijven staan als de leidingen op het spoor er niet zijn. Aanvankelijk was de planning dat die in 2020 zouden rijden.

Volgens de nieuwe planning zou de elektrificatie pas in 2024 kunnen beginnen. Waardoor de eerste elektrische treinen waarschijnlijk pas in 2026 zouden kunnen rijden.

Meerkosten

Statenlid Ben Maas (PvdA) vraagt Christophe van der Maat, gedeputeerde mobiliteit van Noord-Brabant, of al duidelijk is wie de meerkosten voor de Maaslijn gaat dragen? In het verleden heeft Noord-Brabant een bijdrage van meer dan 17 miljoen toegezegd. De totale kosten voor de Maaslijn zijn destijds becijferd op 170 miljoen.

Maas vraagt extra maatregelen op de Maaslijn om ervoor te zorgen dat de trein vaker rijdt en dat de reiziger meer comfort geboden krijgt tot het moment dat de luxere elektrische treinen rijden.

Ook in de Gelderse provinciale staten stelde de PvdA kritische vragen over de Maaslijn. Volgens Gelders gedeputeerde Conny Bieze is van een conflict met Limburg geen sprake. Tijdens de statenvergadering gisteren las zij zelfs een appje van een collega-gedeputeerde uit Limburg voor, waarin de ‘constructieve houding van de provincies, en die van Gelderland in het bijzonder’, werd geprezen.

Bieze: ,,We gaan er nu vanuit dat het project eind 2023 operationeel is. We zijn daarover in overleg met de provincies en het Rijk. Dat overleg is naar verwachting op 1 maart afgerond.”

Volledig scherm
Propvolle treinen. Geen uitzondering op de Maaslijn. © Ed van Alem

Vernieuwen Heyendaal

De gedeputeerde gaf aan bereid te zijn de Gelderse bijdrage te indexeren. ,,Dat was geen onderdeel van de overeenkomst, maar is wel reëel.” Verder zei Bieze dat deze provincie haar bijdrage aan het project al meer dan verdubbeld heeft, naar ruim 17 miljoen euro. Gelderland investeert daarnaast 5 miljoen euro in het vernieuwen en uitbreiden van station Nijmegen Heyendaal.

Volledig scherm
Werken aan de Maaslijn ter hoogte van Groeningen. © Ed van Alem
De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Maasland