Volledig scherm
De oude dieseltreinen blijven langer rondrijden op de Maaslijn en de elektrische treinstellen staan stil. © Ed van Alem

Reiziger op Maaslijn moet wachten op hopeloos verdeelde provincies

NIJMEGEN/ ROERMOND - De provincies Limburg en Gelderland zijn in conflict over een nieuw miljoenentekort voor de Maaslijn. Gelderland weigert mee te betalen aan extra kosten voor de elektrificatie van de spoorverbinding tussen Roermond en Nijmegen. Limburg wordt hierdoor mogelijk met een nog grotere overschrijding geconfronteerd.

Snellere en milieuvriendelijke elektrische treinen moeten deels een einde maken aan de klachtenstroom over vertragingen en uitvallende treinen op de Maaslijn.

Alleen wordt het project keer op keer uitgesteld. Oorspronkelijk zou het in 2020 klaar zijn. Uit de laatste gegevens van de provincie Gelderland blijkt dat de werkzaamheden pas in 2024 van start gaan.

Kostenposten

Dit uitstel brengt een aanzienlijke kostenpost met zich mee. De oude dieseltreinen blijven jaren langer rondrijden, waardoor de ingecalculeerde bezuiniging op brandstof niet doorgaat. Ook wordt de uitvoering van het project, door stijgende kosten voor materieel en prijsindexatie, steeds duurder.

De elektrische treinstellen zijn al besteld en daarvoor moet gewoon worden betaald, ook al staan ze stil. Vervoerder Arriva beweert nooit door Limburg te zijn geïnformeerd over de vertraging en zegt niet om welke kostenpost het gaat. De Limburgse gedeputeerde Hubert Mackus (Infrastructuur) wil  niet vertellen om welk bedrag het gaat.

1 miljoen euro

Wel is bekend dat alleen Gelderland, waar slechts acht kilometer van de Maaslijn doorheen loopt, al een kleine 1 miljoen euro aan besparingen misloopt door uitstel van de elektrificatie.

Al maanden verkeren de onderhandelingen tussen betrokken provincies en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over de verdeling van de kosten in een impasse. Gelderland weigert mee te betalen en beroept zich op afspraken uit het verleden. Daarin staat dat alleen Limburg en Noord-Brabant opdraaien voor de risico’s. Limburg stelt daar tegenover dat ‘nergens expliciet is afgesproken dat ook vertragingskosten door Gelderland zijn afgekocht’.

Beurs trekken

In Limburg hopen ze dat Gelderland alsnog de beurs trekt. Tot op heden werden de kosten van het project geschat op een kleine 170 miljoen euro. Verleden jaar moest de bouw van een station in Grubbenvorst uit het plan geschrapt worden, ook om kosten te besparen.

}xml:space="preserve">
Download De Gelderlander nieuwsapp!Klik hier voor iOS of hier voor Android!
De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Maasland