Volledig scherm
Eind november vorig jaar: drukte op station Cuijk. © Ed van Alem

Toekomst openbaar vervoer Brabant: geen woord over de Maaslijn

BOXMEER/CUIJK - In nieuwe plannen van de provincie om Brabant ook in 2040 bereikbaar te houden via het openbaar vervoer, geen woord over de Maaslijn.  In het kaartje met knelpunten dat bij de provinciale toekomstvisie over het OV hoort, is het Land van Cuijk niet meer dan een witte vlek. 

Het Boxmeerse CDA-Kamerlid Erik Ronnes verbaast zich hier zeer over. ,,Dat kan gewoon niet. Ook het Land van Cuijk hoort bij Brabant. Ook deze regio moet in de toekomststrategie van Brabant zitten. Veel bedrijven, waaronder MSD, Marel en Danone, maar ook scholen in Boxmeer en Cuijk zijn hier afhankelijk van.’’

De Maaslijn, die het Land van Cuijk doorkruist, kampt al jaren met veel vertragingen en treinuitval. Dit tot groot ongenoegen van de vele reizigers, onder wie veel studenten. 

Lange termijn

De provincie zegt dat de Maaslijn niet op de kaart met nieuwe investeringen staat, omdat het om ‘een project gaat dat al lang en breed de volle aandacht van ons heeft'. ,,De Maaslijn hoort dus niet thuis op een overzicht met knelpunten in het spoor die voor de lange termijn aangepakt moeten worden’’, zegt de woordvoerster van gedeputeerde Christophe van der Maat.

,,We zijn nu met het Rijk en de provincies Gelderland en Limburg in overleg om deze drukke spoorverbinding te elektrificeren en uit te breiden.’’ Van der Maat is ‘in beginsel’ bereid extra (ongeveer 10 miljoen euro bovenop de 21,4 miljoen die eerder beschikbaar is gesteld, DG) in deze spoorlijn te investeren.

Reizigersvereniging Rover pleit er al langer voor om het hele enkel spoor op de Maaslijn van Roermond naar Nijmegen te verdubbelen. Dat is volgens Rover de enige echte structurele oplossing voor deze drukke spoorlijn. En niet zoals nu het plan is op slechts enkele plekken, zoals bij Cuijk en Vierlingsbeek, dubbelspoor aanleggen, zodat treinen elkaar makkelijker kunnen passeren. 

Drukste trein

In de drukste trein tijdens de doordeweekse ochtendspits, die van 8.15 uur, is het 41 procent rustiger geworden, dankzij de proef van universiteit en hogeschool in Nijmegen om te schuiven met de begintijden van de lessen. 
Dat staat in antwoorden van staatssecretaris Van Veldhoven op vragen van de CDA-Kamerleden Ronnes en Mustafa Amhaouch over de aanhoudende problemen op de Maaslijn. De staatssecretaris meldt ook dat vervoerder Arriva extra personeel gaat inzetten, om bij storingen nog meer vertragingen te voorkomen.  

Quote

Er is nog geen definitie­ve oplossing. De elektrifi­ca­tie blijft maar vooruit geschoven worden.

Erik Ronnes, CDA-kamerlid

Ronnes zegt in een reactie niet tevreden te zijn met Van Veldhovens antwoorden. ,,Want er is nog geen definitieve oplossing. De elektrificatie blijft maar vooruit geschoven worden.’’ 

Extra kosten

Het Boxmeerse Kamerlid is wel blij dat de staatssecretaris zich persoonlijk bemoeit met het overleg tussen de provincies Limburg, Brabant en Gelderland om snel tot een oplossing te komen. Vorige maand werd bekend dat de provincies Gelderland en Limburg steggelen over wie opdraait voor extra kosten voor de elektrificatie van het spoor tussen Nijmegen en Roermond. 

De Maaslijn moet volgens de laatste planning in 2024 een elektrische bovenleiding krijgen, waardoor oude dieseltreinen vervangen kunnen worden door nieuwe elektrische treinen. De kosten van deze grondige opknapbeurt werden laatst beraamd op 170 miljoen euro. 

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Maasland